Informatie voor locaties die als doorverwijspunt dienen voor bankzaken
Welkom op de informatiepagina over hulp bij bankvragen. Op deze pagina vind je alle praktische informatie die je nodig hebt om bezoekers met vragen over bankzaken verder te helpen. Je leert welke stappen je kunt zetten bij vragen vóór het inloggen en naar welke ondersteunende diensten je kunt doorverwijzen bij vragen ná het inloggen. Daarnaast krijg je inzicht in hoe je bezoekers kunt doorverwijzen naar oefenmogelijkheden en aanvullende hulpbronnen, zodat zij zelfstandig verder kunnen. Zo sta je altijd klaar om het juiste antwoord of de juiste doorverwijzing te bieden!
Onderwerpen op deze informatiepagina

Nieuws en ontwikkelingen
- Bankieren met Steffie: Naast contactloos betalen en mobiel bankieren is er nu ook een uitleg over de werking van de bank apps van ING, Rabobank en ABN AMRO.
- DigiHandig nu ook in Papiamentu en Spaans: Sinds 12 december ook beschikbaar in het Papiamentu en Spaans.
- Nieuw in DigiHandig: Veilig online winkelen: Online winkelen kan spannend zijn als je het niet vaak doet. In de nieuwe lesmodule ‘Online Winkelen’ leer je stap voor stap hoe je een aankoop doet, een betrouwbare webshop herkent en veilig online betaalt.
- Klik & Tik. Mobiel: Vanaf 1 april bevat deze cursus hoofdstukken over mobiel bankieren.
Contact met de bank
Telefoonnummer: +31 88 72 26 600
- Ma t/m vrij 09:00 – 17:00 uur
Waar vind ik een kantoor in de buurt: Bankkantoren Rabobank
Lukt het niet om een kantoor te bezoeken is er de service Rabo Samen Bankieren. Dan komt een bankmedewerker bij je thuis op bezoek om samen jouw dagelijkse bankzaken te regelen. Gratis.
Je kunt ook videobellen met een Rabobank adviseur.
Telefoonnummer SNS: 030 63 33 000
- Ma t/m vrij: 8.00 – 21.00 uur. Zat 9.00 – 16.00 uur.
Telefoonnummer ASN: 070 356 9335
- Ma t/m vrij: 8.00 – 18.00
Digihulplijn 0800 1508
Extra gratis contactmogelijkheid voor Hulp bij Bankzaken.
Heb je vragen over je computer, e-reader, mobiel of het internet? Kom je er digitaal niet helemaal uit? Bel gratis de Digihulplijn van maandag t/m vrijdag tussen 08.00 – 22.00 uur en zaterdag tussen 09.00 – 18.00 uur. Of stel je vraag via WhatsApp of mail.
Loop je vast met digitaal bankieren? Met ING Samen Digitaal (+31 20 22 88 835) ga je zelf aan de slag om je vraag in de App of Mijn ING te beantwoorden. Wij helpen je hierbij. Dit doen we voor de basis bankzaken Betalen, Sparen en het gebruik van de Mobiel Bankieren app.
Algemeen telefoonnummer +31 20 22 88 888
- Ma t/m vrij 08:30 – 17:00 uur
Telefoonnummer zonder keuzemenu: +31 88 22 62 612
Algemeen telefoonnummer: 0900 0024
- Ma t/m vrij 08:00 – 17:30 uur
ABN ANMO heeft meer dan 200 Hulp bij Bankzaken adviseurs die u graag vooruithelpen. Dat kan telefonisch, via beeldbankieren of als het nodig is bij je thuis. Gratis.
Aanbod workshops voor mensen die moeite hebben met bankzaken
Vanuit het programma Toegankelijk Bankieren verzorgen we gratis interbancaire workshops op locatie. Er zijn verschillende workshops die verzorgd kunnen worden door ons team van vrijwilligers door heel het land. Workshop(s) in jouw bibliotheek verzorgen? Voor meer informatie of het aanvragen van een workshop kun je mailen naar workshop@toegankelijkbankieren.nl.
Workshop 1: Hulp bij digitale bankzaken
Deze workshop is bedoeld om deelnemers te motiveren verder te gaan met digitaal bankieren en hen wegwijs te maken naar meer hulp, informatie en oefenmateriaal. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld het inloggen in de bank-app, saldo controleren, en geld overmaken. Na de workshop weten de deelnemers hoe zij verder kunnen oefenen en waar zij hulp kunnen krijgen.
Deze workshop bieden we aan in de standaard versie, een versie voor mensen met een visuele beperking, en een versie voor (nieuwe) migranten.
Workshop 2: Digitale bankzaken: Handige tips en ontwikkelingen
Momenteel werken we aan de afronding van een tweede workshop, bedoeld voor deelnemers die al zelfstandig digitaal kunnen bankieren, maar graag meer willen leren. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld betalen met de mobiele telefoon, online shoppen, wachtwoordmanager en de IBAN-naam check. We verwachten deze workshop in Q1 2025 aan te kunnen bieden.
Workshop 3: Veilig bankieren
In het eerste kwartaal van 2025 ontwikkelen we een nieuwe workshop die dieper ingaat op veilig bankieren. Deze workshop zal naar verwachting vanaf april/mei beschikbaar zijn.
Banken geven zelf ook workshops
Dit regelen de banken zelf, maar wij helpen graag bij het vinden van een een passende workshop. Je kunt dit laten weten aal relatiebeheer@toegankelijkbankieren.nl
- Rabobank: Workshop Online Bankieren, Workshop Veilig Bankieren, Workshop Samen Bankieren
- Volksbank: Stap voor stap digitaal bankieren (SNS), Veilig Bankieren training (Online)
- ABN AMRO: Cursus ABN AMRO app, Cursus Internet Bankieren en Cursus Veilig Bankieren
- ING: Workshop Digitaal Bankieren, Fraude herkennen is fraude voorkom
Fysiek materiaal beschikbaar voor op jouw locatie
Wil je bezoekers doorverwijzen naar handige informatie? Deel flyers uit met de juiste gegevens, zodat ze deze mee naar huis kunnen nemen. Hier vind je een overzicht van het materiaal dat bij de bibliotheek kan worden bezorgd. Dit kan besteld worden via relatiebeheer@toegankelijkbankieren.nl.
- Folder hulp bij bankzaken (NL)
- Folder routes naar banken (contactmogelijkheden) (NL)
- Geldmaat flyer (NL, Turks)
- Folder triggers om het gesprek over zelfstandig je bankzaken regelen te openen (vanaf februari/maart)
- In geval van een workshop is er ook workshopmateriaal, deze worden verstuurd naar de vrijwilliger die de workshop verzorgd (NL)
- Toolkit Toegankelijk Bankieren (‘stappenplan‘ en ‘mobiel bankieren kaarten‘) (NL)
Bankinformatiepunt.nl - alle informatie om mensen verder te helpen
Alle informatie die handig is voor het helpen en doorverwijzen is te vinden op de website www.bankinformatiepunt.nl. Vind hier alle sneltoetsen naar handige pagina’s van deze website, zoals waar workshops plaatsvinden, welke stappenplannen er zijn, en oplossingen op maat.
Wil je alle stappenplannen printen zodat iemand dit mee kan nemen naar huis? Download hier de printversie van alle stappenplannen.
Wil je iemand helpen met het downloaden van overzichten of afschrijvingen? Download de informatieflyer via de knop hieronder.
Waar kun je mensen naar toe verwijzen om te oefenen en te leren?
Steffie.nl
Steffie legt moeilijke dingen op een makkelijke manier uit. Over allerlei onderwerpen, ook over dagelijkse bankzaken. Steffie weet dat veel mensen moeite hebben met online bankieren, en dat zij hulp moeten vragen aan bekenden of familie, wat bij bankzaken soms wat gevoelig ligt. Steffie geeft daarom uitleg over contactloos betalen, betalen met je telefoon, mobiel bankieren en de werking van de bankapps.
DigiHandig
Met het lesonderdeel ‘mobiel bankieren’ in de app van DigiHandig kunnen digistarters veilig vertrouwd raken met mobiel bankieren. DigiHandig laat zien hoe de mobiel bankieren apps van de verschillende banken werken, met simpele interactieve demo’s en oefeningen. In de app zitten ook probeer-apps van ING, ABN AMRO, Rabobank en SNS. Motiveer mensen en help hen met het downloaden van deze handige app.
Klik & Tik
Klik & Tik (van oefenen.nl) is voor veel mensen die niet zo digitaal vaardig zijn een hele fijne oefenomgeving. Voor de cursisten van oefenen.nl is online bankieren een belangrijk onderwerp. Dat kunnen ze leren in Klik & Tik. De basis in hoofdstuk 6 Kopen en betalen. Klik & Tik. Mobiel bevat vanaf 1 april hoofdstukken over mobiel bankieren.
Seniorweb
SeniorWeb helpt je als je meer dingen digitaal wilt doen. Bijvoorbeeld met tips & informatie, cursussen of hulp bij computerproblemen. Iedereen kan gratis hulp krijgen op de website en op 500 plekken in Nederland. Wil je persoonlijke hulp aan huis? Dan moet je lid worden.
Geldlandvideo's
Op de website van Geldland draait alles om het begrijpen hoe betalen werkt en wat daarbij komt kijken. Dat wordt gedaan door video’s, blogs, achtergrondinformatie en het laatste nieuws over onderwerpen die consumenten aangaan. Video’s met uitleg over bijvoorbeeld het scannen van een QR code of het betalen van een betaalverzoek, staan op de website.
Nationaal Ouderenfonds
Heb je bezoekers die niet alleen vragen hebben over digitaal bankieren, maar ook over het gebruik van internet en digitale mogelijkheden in het dagelijks leven? Organiseer zelf of verwijs door naar de workshops van Welkom Online van het Nationaal Ouderenfonds.





Veelgestelde vragen
Op deze pagina vind je een lijst met veelgestelde bankvragen, inclusief antwoorden over hoe je ermee om kunt gaan. Dit kan variëren van het motiveren van de vrager tot het wijzen op waar ze informatie kunnen vinden of het doorverwijzen naar de juiste bron. De vragen en antwoorden zijn onderverdeeld in verschillende categorieën, zoals internetbankieren, pinpas, veiligheid, enzovoort. Daarnaast is het ook mogelijk om te zoeken op een specifiek onderwerp.
Uitleg video's van de banken
Banken hebben zelf ook talloze filmpjes met uitleg over het doen van je bankzaken. Hieronder vind je alle knoppen om bij de juiste bank aan alle filmpjes te komen.