Afschriften/overzichten
Overschrijvingskaarten of overboekingsformulieren kunnen bij de bank worden besteld. Help de persoon de juiste contactgegevens van zijn of haar bank te vinden en leg uit dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn. Deze formulieren print je niet zelf uit, maar je bestelt ze bij de bank, die ze vervolgens per post toestuurt.
Vraag waarom iemand dit wil, je kunt namelijk tegenwoordig overschrijvingen doen via internetbankieren of je bank app. Kan iemand dit niet/wil iemand dit niet leren, dan kan hij eens een workshop bijwonen. Je kunt de persoon ook wijzen op de oefenmogelijkheden zoals oefenen.nl, Steffie of DigiHandig.
Contact
Internetbankieren
Om te beginnen met internetbankieren kun je de klant uitleggen dat dit zowel via de website van de bank als via de app (op een telefoon of tablet) mogelijk is. Als de klant nog geen account heeft, kun je helpen door samen de contactgegevens van de bank op te zoeken. De bank kan dan een account voor de klant aanmaken. Zodra het account is aangemaakt, kan de klant inloggen via de website van de bank of via de app, nadat deze is gedownload. Meer informatie over deze stappen is te vinden op bankinformatiepunt.nl/uitleg-bankzaken. Omdat de klant aangeeft meer te willen leren is een workshop nuttig. Banken hebben zelf workshops over hun bankapp, maar je kunt ook verwijzen naar alle andere oefenmogelijkheden die je kunt vinden op de informatiepagina: https://toegankelijkbankieren.nl/informatie-dagelijkse-bankzaken-voor-doorverwijzers/.
Machtigingen
Mobiel bankieren
Om te beginnen met internetbankieren kun je de klant uitleggen dat dit zowel via de website van de bank als via de app (op een telefoon of tablet) mogelijk is. Als de klant nog geen account heeft, kun je helpen door samen de contactgegevens van de bank op te zoeken. De bank kan dan een account voor de klant aanmaken. Zodra het account is aangemaakt, kan de klant inloggen via de website van de bank of via de app, nadat deze is gedownload. Meer informatie over deze stappen is te vinden op bankinformatiepunt.nl/uitleg-bankzaken. Omdat de klant aangeeft meer te willen leren is een workshop nuttig. Banken hebben zelf workshops over hun bankapp, maar je kunt ook verwijzen naar alle andere oefenmogelijkheden die je kunt vinden op de informatiepagina: https://toegankelijkbankieren.nl/informatie-dagelijkse-bankzaken-voor-doorverwijzers/.
Overig
Pinpas
Leg uit dat de pas wordt geblokkeerd na drie keer het invoeren van een onjuiste pincode. De bank kan dit oplossen. Laat de klant zien hoe hij of zij contact kan opnemen met de bank. Die informatie vindt je op de informatiepagina https://toegankelijkbankieren.nl/informatie-dagelijkse-bankzaken-voor-doorverwijzers/. Je kunt dan ook een folder meegeven waar deze contactinformatie opstaat.
Veiligheid
Leg uit dat de pas wordt geblokkeerd na drie keer het invoeren van een onjuiste pincode. De bank kan dit oplossen. Laat de klant zien hoe hij of zij contact kan opnemen met de bank. Die informatie vindt je op de informatiepagina https://toegankelijkbankieren.nl/informatie-dagelijkse-bankzaken-voor-doorverwijzers/. Je kunt dan ook een folder meegeven waar deze contactinformatie opstaat.