Afschriften/overzichten
Overschrijvingskaarten of overboekingsformulieren kunnen bij de bank worden besteld. Help de persoon de juiste contactgegevens van zijn of haar bank te vinden en leg uit dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn. Deze formulieren print je niet zelf uit, maar je bestelt ze bij de bank, die ze vervolgens per post toestuurt.
Vraag waarom iemand dit wil, je kunt namelijk tegenwoordig overschrijvingen doen via internetbankieren of je bank app. Kan iemand dit niet/wil iemand dit niet leren, dan kan hij eens een workshop bijwonen. Je kunt de persoon ook wijzen op de oefenmogelijkheden zoals oefenen.nl, Steffie of DigiHandig.
Je wijst de klant op het stappenplan dat te vinden is op bankinformatiepunt.nl. Je kijkt zelf niet mee in de bank-app van de klant. Je kunt als voorbeeld ook het scherm van de bank in DigiHandig laten zien.
Betaalpas
Leg de klant uit dat dit geregeld kan worden door contact op te nemen met de bank. Een medewerker zal het dan voor hen in orde maken. Je kunt de klant echter ook stimuleren om het zelf te doen via internet- of mobiel bankieren. Een handig stappenplan hiervoor is te vinden op Aanvragen of blokkeren betaalpas - Bankinformatiepunt. Hier wordt stap voor stap uitgelegd hoe ze dit eenvoudig kunnen uitvoeren.
Leg uit dat de pas wordt geblokkeerd na drie keer het invoeren van een onjuiste pincode. De bank kan dit oplossen. Laat de klant zien hoe hij of zij contact kan opnemen met de bank. Die informatie vindt je op de informatiepagina of op de folder https://toegankelijkbankieren.nl/informatie-dagelijkse-bankzaken-voor-doorverwijzers/
Contact
Leg uit dat banken nooit een SMS of e-mail sturen met een directe link naar een bankomgeving. Als de persoon toch op één van deze links heeft geklikt, adviseer dan om zo snel mogelijk contact op te nemen met de bank. Help de klant met het vinden van de juiste contactgegevens. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat banken nooit naar inlogcodes, wachtwoorden, pincodes of andere beveiligingscodes vragen. Ze vragen ook nooit om geld over te maken naar een andere rekening, of om een betaalpas, e.dentifier, scanner of reader aan iemand mee te geven of op te sturen. Evenmin vragen ze of ze je computer op afstand mogen ‘overnemen’. Verwijs de persoon naar de workshop Veilig Bankieren of de veiligheidsworkshops van de bank zelf. Alle informatie over veilig bankieren is ook te vinden op de website www.veiligbankieren.nl.
Internetbankieren
Om te beginnen met internetbankieren kun je de klant uitleggen dat dit zowel via de website van de bank als via de app (op een telefoon of tablet) mogelijk is. Als de klant nog geen account heeft, kun je helpen door samen de contactgegevens van de bank op te zoeken. De bank kan dan een account voor de klant aanmaken. Zodra het account is aangemaakt, kan de klant inloggen via de website van de bank of via de app, nadat deze is gedownload. Meer informatie over deze stappen is te vinden op bankinformatiepunt.nl/uitleg-bankzaken. Omdat de klant aangeeft meer te willen leren is een workshop nuttig. Banken hebben zelf workshops over hun bankapp, maar je kunt ook verwijzen naar alle andere oefenmogelijkheden die je kunt vinden op de informatiepagina.
Je wijst de klant op het stappenplan dat te vinden is op bankinformatiepunt.nl. Je kijkt zelf niet mee in de bank-app van de klant. Je kunt als voorbeeld ook het scherm van de bank in DigiHandig laten zien.
Om te beginnen met internetbankieren kun je de klant uitleggen dat dit zowel via de website van de bank als via de app (op een telefoon of tablet) mogelijk is. Als de klant nog geen account heeft, kun je helpen door samen de contactgegevens van de bank op te zoeken. De bank kan dan een account voor de klant aanmaken. Zodra het account is aangemaakt, kan de klant inloggen via de website van de bank of via de app, nadat deze is gedownload. Omdat de klant aangeeft meer te willen leren is een workshop nuttig. Banken hebben zelf workshops over hun bankapp, maar je kunt ook verwijzen naar alle andere oefenmogelijkheden die je kunt vinden op de informatiepagina.
Machtigingen
Mobiel bankieren
Het installeren van een app gebeurt meestal via de Google Play Store voor Android-apparaten en de App Store voor Apple-apparaten. Een stappenplan voor het installeren van apps is te vinden op bankinformatiepunt.nl. Dit wordt ook behandeld in de workshop "Hulp bij Bankzaken" en alle banken bieden een cursus of workshop over bankieren in hun app.
Leg uit uit dat Nederlandse bank apps zijn beveiligd met maatregelen die variëren van een limiet op de bedragen die met de bank app kunnen worden overgeboekt en versleuteling van berichten tot het weigeren van betalingen naar bankrekeningen die nog niet eerder door de rekeninghouder zijn gebruikt. Verder letten de banken voortdurend op verdachte transacties, zowel via mobiel bankieren als via internetbankieren. Verder is het net als met je huis: jij moet zelf op je sleutel passen en die niet aan anderen geven. Je kunt dus alleen de bank app in met een cijfercode, vingerafdruk of gezichtsherkenning. Meer info: https://www.veiligbankieren.nl/veiligheid-betaalproducten/mobiel-bankieren/
Om te beginnen met internetbankieren kun je de klant uitleggen dat dit zowel via de website van de bank als via de app (op een telefoon of tablet) mogelijk is. Als de klant nog geen account heeft, kun je helpen door samen de contactgegevens van de bank op te zoeken. De bank kan dan een account voor de klant aanmaken. Zodra het account is aangemaakt, kan de klant inloggen via de website van de bank of via de app, nadat deze is gedownload. Meer informatie over deze stappen is te vinden op bankinformatiepunt.nl/uitleg-bankzaken. Omdat de klant aangeeft meer te willen leren is een workshop nuttig. Banken hebben zelf workshops over hun bankapp, maar je kunt ook verwijzen naar alle andere oefenmogelijkheden die je kunt vinden op de informatiepagina.
Je wijst de klant op het stappenplan dat te vinden is op bankinformatiepunt.nl. Je kijkt zelf niet mee in de bank-app van de klant. Je kunt als voorbeeld ook het scherm van de bank in DigiHandig laten zien.
Om te beginnen met internetbankieren kun je de klant uitleggen dat dit zowel via de website van de bank als via de app (op een telefoon of tablet) mogelijk is. Als de klant nog geen account heeft, kun je helpen door samen de contactgegevens van de bank op te zoeken. De bank kan dan een account voor de klant aanmaken. Zodra het account is aangemaakt, kan de klant inloggen via de website van de bank of via de app, nadat deze is gedownload. Omdat de klant aangeeft meer te willen leren is een workshop nuttig. Banken hebben zelf workshops over hun bankapp, maar je kunt ook verwijzen naar alle andere oefenmogelijkheden die je kunt vinden op de informatiepagina.
Overig
Veiligheid
Leg de klant uit dat dit geregeld kan worden door contact op te nemen met de bank. Een medewerker zal het dan voor hen in orde maken. Je kunt de klant echter ook stimuleren om het zelf te doen via internet- of mobiel bankieren. Een handig stappenplan hiervoor is te vinden op Aanvragen of blokkeren betaalpas - Bankinformatiepunt. Hier wordt stap voor stap uitgelegd hoe ze dit eenvoudig kunnen uitvoeren.
Leg uit dat de pas wordt geblokkeerd na drie keer het invoeren van een onjuiste pincode. De bank kan dit oplossen. Laat de klant zien hoe hij of zij contact kan opnemen met de bank. Die informatie vindt je op de informatiepagina of op de folder https://toegankelijkbankieren.nl/informatie-dagelijkse-bankzaken-voor-doorverwijzers/
Leg uit uit dat Nederlandse bank apps zijn beveiligd met maatregelen die variëren van een limiet op de bedragen die met de bank app kunnen worden overgeboekt en versleuteling van berichten tot het weigeren van betalingen naar bankrekeningen die nog niet eerder door de rekeninghouder zijn gebruikt. Verder letten de banken voortdurend op verdachte transacties, zowel via mobiel bankieren als via internetbankieren. Verder is het net als met je huis: jij moet zelf op je sleutel passen en die niet aan anderen geven. Je kunt dus alleen de bank app in met een cijfercode, vingerafdruk of gezichtsherkenning. Meer info: https://www.veiligbankieren.nl/veiligheid-betaalproducten/mobiel-bankieren/
Leg uit dat banken nooit een SMS of e-mail sturen met een directe link naar een bankomgeving. Als de persoon toch op één van deze links heeft geklikt, adviseer dan om zo snel mogelijk contact op te nemen met de bank. Help de klant met het vinden van de juiste contactgegevens. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat banken nooit naar inlogcodes, wachtwoorden, pincodes of andere beveiligingscodes vragen. Ze vragen ook nooit om geld over te maken naar een andere rekening, of om een betaalpas, e.dentifier, scanner of reader aan iemand mee te geven of op te sturen. Evenmin vragen ze of ze je computer op afstand mogen ‘overnemen’. Verwijs de persoon naar de workshop Veilig Bankieren of de veiligheidsworkshops van de bank zelf. Alle informatie over veilig bankieren is ook te vinden op de website www.veiligbankieren.nl.