Geen resultaten gevonden voor uw zoekopdracht.

Afschriften/overzichten

"Als de klant een kopie van zijn of haar bankafschrift nodig heeft, kun je adviseren om dit te downloaden via internetbankieren of de bank-app en vervolgens uit te printen. Daarnaast is het mogelijk om reguliere papieren bankafschriften aan te vragen. Houd er echter rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn. Help de klant eventueel om contact op te nemen met de bank, zodat deze het verzoek kan afhandelen.

Leg de klant uit dat er verschillende manieren zijn om het saldo op de rekening te controleren:
- Bij een geldautomaat (zoals Geldmaat).
- Papieren bankafschriften thuis (als je dit niet meer krijgt, kun je dat aanvragen)
- Online controleren via internetbankieren of de bank-app. Een stappenplan om dit zelf te doen is te vinden op bankinformatiepunt.nl/uitleg-bankzaken.

Als de klant een kopie van zijn of haar bankafschrift nodig heeft, kun je adviseren om deze te downloaden via internetbankieren of de bankapp en vervolgens uit te printen. Het is ook mogelijk om papieren bankafschriften te ontvangen, maar hier kunnen kosten aan verbonden zijn. Help de klant bij het vinden van de contactgegevens van de bank, zodat deze het voor hen kan regelen.

Uitleg overzichten/afschriften downloaden is in de maak.

Uitleg overzichten/afschriften downloaden is in de maak.

Overschrijvingskaarten of overboekingsformulieren kunnen bij de bank worden besteld. Help de persoon de juiste contactgegevens van zijn of haar bank te vinden en leg uit dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn. Deze formulieren print je niet zelf uit, maar je bestelt ze bij de bank, die ze vervolgens per post toestuurt.

Vraag waarom iemand dit wil, je kunt namelijk tegenwoordig overschrijvingen doen via internetbankieren of je bank app. Kan iemand dit niet/wil iemand dit niet leren, dan kan hij eens een workshop bijwonen. Je kunt de persoon ook wijzen op de oefenmogelijkheden zoals oefenen.nl, Steffie of DigiHandig.

Je wijst de klant op het stappenplan dat te vinden is op bankinformatiepunt.nl. Je kijkt zelf niet mee in de bank-app van de klant. Je kunt als voorbeeld ook het scherm van de bank in DigiHandig laten zien.

Contact

Stel de klant gerust door uit te leggen dat dit eenvoudig geregeld kan worden. De klant kan de pincode opvragen bij de bank door contact op te nemen met de klantenservice. Laat de klant zien waar deze contactgegevens te vinden zijn. Daarnaast is het ook mogelijk om de pincode via de bankapp of de website op te vragen.

Leg uit dat banken nooit een SMS of e-mail sturen met een directe link naar een bankomgeving. Als de persoon toch op één van deze links heeft geklikt, adviseer dan om zo snel mogelijk contact op te nemen met de bank. Help de klant met het vinden van de juiste contactgegevens. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat banken nooit naar inlogcodes, wachtwoorden, pincodes of andere beveiligingscodes vragen. Ze vragen ook nooit om geld over te maken naar een andere rekening, of om een betaalpas, e.dentifier, scanner of reader aan iemand mee te geven of op te sturen. Evenmin vragen ze of ze je computer op afstand mogen ‘overnemen’. Verwijs de persoon naar de workshop Veilig Bankieren of de veiligheidsworkshops van de bank zelf. Alle informatie over veilig bankieren is ook te vinden op de website www.veiligbankieren.nl.

De klant wil graag persoonlijk contact. Dat kan. Het verschilt per bank hoe. Via adviseurs aan huis of op een plek in de buurt van huis, via een kantoor of servicepunt. Kijk op de informatiepagina https://toegankelijkbankieren.nl/informatie-dagelijkse-bankzaken-voor-doorverwijzers/ of de klant bij een bank zit dit adviseurs naar huis stuurt, of dat er een bankkantoor of servicepunt in de buurt is. Je kunt ook telefonisch contact leggen met de Digihulplijn of bank van de klant.

Internetbankieren

Om te beginnen met internetbankieren kun je de klant uitleggen dat dit zowel via de website van de bank als via de app (op een telefoon of tablet) mogelijk is. Als de klant nog geen account heeft, kun je helpen door samen de contactgegevens van de bank op te zoeken. De bank kan dan een account voor de klant aanmaken. Zodra het account is aangemaakt, kan de klant inloggen via de website van de bank of via de app, nadat deze is gedownload. Meer informatie over deze stappen is te vinden op bankinformatiepunt.nl/uitleg-bankzaken. Omdat de klant aangeeft meer te willen leren is een workshop nuttig. Banken hebben zelf workshops over hun bankapp, maar je kunt ook verwijzen naar alle andere oefenmogelijkheden die je kunt vinden op de informatiepagina: https://toegankelijkbankieren.nl/informatie-dagelijkse-bankzaken-voor-doorverwijzers/.

Leg de klant uit dat er verschillende manieren zijn om het saldo op de rekening te controleren:
- Bij een geldautomaat (zoals Geldmaat).
- Papieren bankafschriften thuis (als je dit niet meer krijgt, kun je dat aanvragen)
- Online controleren via internetbankieren of de bank-app. Een stappenplan om dit zelf te doen is te vinden op bankinformatiepunt.nl/uitleg-bankzaken.

Je kunt de persoon wijzen op de pagina met stappenplannen over hoe ze dit zelf kunnen doen: bankinformatiepunt.nl/uitleg-bankzaken. Als ze dit lastig vinden, kunnen ze het ook oefenen in de Digihandig app of uitleg krijgen via Steffie.

Leg uit dat er een app is, DigiHandig, waarin ze in een veilige oefenomgeving kunnen proberen. Je kunt helpen met het installeren van de app en benadrukken dat het oefenen niet eng is, omdat het geen echte transacties betreft. Daarnaast zijn er stappenplannen beschikbaar die ze kunnen raadplegen op bankinformatiepunt.nl/uitleg-bankzaken.

Om te beginnen met internetbankieren kun je de klant uitleggen dat dit zowel via de website van de bank als via de app (op een telefoon of tablet) mogelijk is. Als de klant nog geen account heeft, kun je helpen door samen de contactgegevens van de bank op te zoeken. De bank kan dan een account voor de klant aanmaken. Zodra het account is aangemaakt, kan de klant inloggen via de website van de bank of via de app, nadat deze is gedownload. Meer informatie over deze stappen is te vinden op bankinformatiepunt.nl/uitleg-bankzaken. Omdat de klant aangeeft meer te willen leren is een workshop nuttig. Banken hebben zelf workshops over hun bankapp, maar je kunt ook verwijzen naar alle andere oefenmogelijkheden die je kunt vinden op de informatiepagina: https://toegankelijkbankieren.nl/informatie-dagelijkse-bankzaken-voor-doorverwijzers/.

Leg de klant uit dat het niet eng is en vertel bijvoorbeeld over de maatregelen die banken nemen om de veiligheid te waarborgen. Nederlandse bank apps en websites zijn beveiligd met maatregelen die variëren van een limiet op de bedragen die met de bank app kunnen worden overgeboekt en oplossinen als de IBAN Naam-Check, waarmee de bank controleert of het rekeningnummer overeenkomt met de naam, zodat je geen geld naar de verkeerde persoon overmaakt. Verder letten de banken voortdurend op verdachte transacties, zowel via mobiel bankieren als via internetbankieren. Verder is het net als met je huis: jij moet zelf op je sleutel passen en die niet aan anderen geven. Meer info: https://www.veiligbankieren.nl/veiligheid-betaalproducten/mobiel-bankieren/. Je kunt de klant ook doorverwijzen naar een (interbancaire) workshop over veiligheid. Als de klant eerst wil oefenen, kun je Digihandig aanbevelen, een app met proefversies van de apps van ING, ABN AMRO, Rabobank en SNS, waarin de klant demo's kan bekijken en zelf kan oefenen.

Je wijst de klant op het stappenplan dat te vinden is op bankinformatiepunt.nl. Je kijkt zelf niet mee in de bank-app van de klant. Je kunt als voorbeeld ook het scherm van de bank in DigiHandig laten zien.

Om te beginnen met internetbankieren kun je de klant uitleggen dat dit zowel via de website van de bank als via de app (op een telefoon of tablet) mogelijk is. Als de klant nog geen account heeft, kun je helpen door samen de contactgegevens van de bank op te zoeken. De bank kan dan een account voor de klant aanmaken. Zodra het account is aangemaakt, kan de klant inloggen via de website van de bank of via de app, nadat deze is gedownload. Meer informatie over deze stappen is te vinden op bankinformatiepunt.nl/uitleg-bankzaken. Omdat de klant aangeeft meer te willen leren is een workshop nuttig. Banken hebben zelf workshops over hun bankapp, maar je kunt ook verwijzen naar alle andere oefenmogelijkheden die je kunt vinden op de informatiepagina: https://toegankelijkbankieren.nl/informatie-dagelijkse-bankzaken-voor-doorverwijzers/. 

Machtigingen

Er zijn verschillende machtigingsopties die je aan de klant kunt voorleggen. Met een bankvolmacht of machtiging bankrekening kan iemand anders helpen met je financiën, bijvoorbeeld door geld over te maken van je betaalrekening of inzicht te krijgen in de bedragen die op je rekening zijn gestort. Deze machtiging kan op elk moment worden ingetrokken. Als de klant iemand volledige bevoegdheid wil geven, is een notariële volmacht aan te raden. Hiermee kan de gemachtigde alles namens de klant regelen, inclusief het aanpassen van limieten of andere belangrijke handelingen.

Mobiel bankieren

Om te beginnen met internetbankieren kun je de klant uitleggen dat dit zowel via de website van de bank als via de app (op een telefoon of tablet) mogelijk is. Als de klant nog geen account heeft, kun je helpen door samen de contactgegevens van de bank op te zoeken. De bank kan dan een account voor de klant aanmaken. Zodra het account is aangemaakt, kan de klant inloggen via de website van de bank of via de app, nadat deze is gedownload. Meer informatie over deze stappen is te vinden op bankinformatiepunt.nl/uitleg-bankzaken. Omdat de klant aangeeft meer te willen leren is een workshop nuttig. Banken hebben zelf workshops over hun bankapp, maar je kunt ook verwijzen naar alle andere oefenmogelijkheden die je kunt vinden op de informatiepagina: https://toegankelijkbankieren.nl/informatie-dagelijkse-bankzaken-voor-doorverwijzers/.

Leg de klant uit dat er verschillende manieren zijn om het saldo op de rekening te controleren:
- Bij een geldautomaat (zoals Geldmaat).
- Papieren bankafschriften thuis (als je dit niet meer krijgt, kun je dat aanvragen)
- Online controleren via internetbankieren of de bank-app. Een stappenplan om dit zelf te doen is te vinden op bankinformatiepunt.nl/uitleg-bankzaken.

Het installeren van een app gebeurt meestal via de Google Play Store voor Android-apparaten en de App Store voor Apple-apparaten. Een stappenplan voor het installeren van apps is te vinden op bankinformatiepunt.nl. Dit wordt ook behandeld in de workshop "Hulp bij Bankzaken" en alle banken bieden een cursus of workshop over bankieren in hun app. Een overzicht van deze workshops is te vinden op de informatiepagina toegankelijkbankieren.nl/informatie-dagelijkse-bankzaken-voor-bibliotheken.

Leg uit uit dat Nederlandse bank apps zijn beveiligd met maatregelen die variëren van een limiet op de bedragen die met de bank app kunnen worden overgeboekt en versleuteling van berichten tot het weigeren van betalingen naar bankrekeningen die nog niet eerder door de rekeninghouder zijn gebruikt. Verder letten de banken voortdurend op verdachte transacties, zowel via mobiel bankieren als via internetbankieren. Verder is het net als met je huis: jij moet zelf op je sleutel passen en die niet aan anderen geven. Je kunt dus alleen de bank app in met een cijfercode, vingerafdruk of gezichtsherkenning. Meer info: https://www.veiligbankieren.nl/veiligheid-betaalproducten/mobiel-bankieren/

Vraag de klant wat er precies misgaat. Is het mogelijk dat het wachtwoord verkeerd is ingevoerd, of moet de app wellicht worden geüpdatet? Als je de klant niet verder kunt helpen, verwijs hen dan naar de DigiHulplijn of naar de klantenservice van de betreffende bank.

Je kunt de persoon wijzen op de pagina met stappenplannen over hoe ze dit zelf kunnen doen: bankinformatiepunt.nl/uitleg-bankzaken. Als ze dit lastig vinden, kunnen ze het ook oefenen in de Digihandig app of uitleg krijgen via Steffie.

Leg uit dat er een app is, DigiHandig, waarin ze in een veilige oefenomgeving kunnen proberen. Je kunt helpen met het installeren van de app en benadrukken dat het oefenen niet eng is, omdat het geen echte transacties betreft. Daarnaast zijn er stappenplannen beschikbaar die ze kunnen raadplegen op bankinformatiepunt.nl/uitleg-bankzaken.

Om te beginnen met internetbankieren kun je de klant uitleggen dat dit zowel via de website van de bank als via de app (op een telefoon of tablet) mogelijk is. Als de klant nog geen account heeft, kun je helpen door samen de contactgegevens van de bank op te zoeken. De bank kan dan een account voor de klant aanmaken. Zodra het account is aangemaakt, kan de klant inloggen via de website van de bank of via de app, nadat deze is gedownload. Meer informatie over deze stappen is te vinden op bankinformatiepunt.nl/uitleg-bankzaken. Omdat de klant aangeeft meer te willen leren is een workshop nuttig. Banken hebben zelf workshops over hun bankapp, maar je kunt ook verwijzen naar alle andere oefenmogelijkheden die je kunt vinden op de informatiepagina: https://toegankelijkbankieren.nl/informatie-dagelijkse-bankzaken-voor-doorverwijzers/.

Als de persoon de app heeft gedownload maar nog niet heeft gebruikt, kan het handig zijn om een workshop, cursus of webinar te volgen over het werken met de bank-app. Controleer op de betreffende pagina welke opties beschikbaar zijn en help de persoon hierbij. Je kunt de klant ook wijzen op oefenen.nl, Steffie of DigiHandig. Steffie biedt uitleg over de bank-apps van ING, Rabobank en ABN AMRO, terwijl DigiHandig laat zien hoe de mobiel bankieren apps van verschillende banken werken, met eenvoudige interactieve demo's en oefeningen. De app bevat ook proefversies van de apps van ING, ABN AMRO, Rabobank en SNS.

Leg de klant uit dat het niet eng is en vertel bijvoorbeeld over de maatregelen die banken nemen om de veiligheid te waarborgen. Nederlandse bank apps en websites zijn beveiligd met maatregelen die variëren van een limiet op de bedragen die met de bank app kunnen worden overgeboekt en oplossinen als de IBAN Naam-Check, waarmee de bank controleert of het rekeningnummer overeenkomt met de naam, zodat je geen geld naar de verkeerde persoon overmaakt. Verder letten de banken voortdurend op verdachte transacties, zowel via mobiel bankieren als via internetbankieren. Verder is het net als met je huis: jij moet zelf op je sleutel passen en die niet aan anderen geven. Meer info: https://www.veiligbankieren.nl/veiligheid-betaalproducten/mobiel-bankieren/. Je kunt de klant ook doorverwijzen naar een (interbancaire) workshop over veiligheid. Als de klant eerst wil oefenen, kun je Digihandig aanbevelen, een app met proefversies van de apps van ING, ABN AMRO, Rabobank en SNS, waarin de klant demo's kan bekijken en zelf kan oefenen.

Je wijst de klant op het stappenplan dat te vinden is op bankinformatiepunt.nl. Je kijkt zelf niet mee in de bank-app van de klant. Je kunt als voorbeeld ook het scherm van de bank in DigiHandig laten zien.

Om te beginnen met internetbankieren kun je de klant uitleggen dat dit zowel via de website van de bank als via de app (op een telefoon of tablet) mogelijk is. Als de klant nog geen account heeft, kun je helpen door samen de contactgegevens van de bank op te zoeken. De bank kan dan een account voor de klant aanmaken. Zodra het account is aangemaakt, kan de klant inloggen via de website van de bank of via de app, nadat deze is gedownload. Meer informatie over deze stappen is te vinden op bankinformatiepunt.nl/uitleg-bankzaken. Omdat de klant aangeeft meer te willen leren is een workshop nuttig. Banken hebben zelf workshops over hun bankapp, maar je kunt ook verwijzen naar alle andere oefenmogelijkheden die je kunt vinden op de informatiepagina: https://toegankelijkbankieren.nl/informatie-dagelijkse-bankzaken-voor-doorverwijzers/. 

Overig

Leg de klant uit dat er een dienst beschikbaar is genaamd de Overstapservice. Deze service kan worden gebruikt als de klant zijn of haar betalingsverkeer wil overzetten naar een nieuwe of bestaande betaalrekening bij een andere bank. De Overstapservice vereenvoudigt de overstap en zorgt ervoor dat betalingen en overboekingen soepel blijven verlopen. Voor meer informatie kun je de klant verwijzen naar www.overstapservice.nl.

antwoord moet nog worden geschreven

Voor het overmaken naar een ander land heb je een IBAN nummer nodig, en soms een BIC code van het desbetreffende land (wanneer het buiten de EU is). Binnen Europa is overboeken vaak gratis als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Voor betalingen buiten de EU of in andere valuta, rekenen banken meestal kosten.

Pinpas

Leg de klant uit dat dit geregeld kan worden door contact op te nemen met de bank. Een medewerker zal het dan voor hen in orde maken. Je kunt de klant echter ook stimuleren om het zelf te doen via internet- of mobiel bankieren. Een handig stappenplan hiervoor is te vinden op bankinformatiepunt.nl/uitleg-bankzaken. Op deze website wordt stap voor stap uitgelegd hoe ze dit eenvoudig zelf kunnen uitvoeren.

Leg uit dat de pas wordt geblokkeerd na drie keer het invoeren van een onjuiste pincode. De bank kan dit oplossen. Laat de klant zien hoe hij of zij contact kan opnemen met de bank. Die informatie vindt je op de informatiepagina https://toegankelijkbankieren.nl/informatie-dagelijkse-bankzaken-voor-doorverwijzers/. Je kunt dan ook een folder meegeven waar deze contactinformatie opstaat.

Leg de persoon uit dat de betaalpas geblokkeerd moet worden als deze kwijt is geraakt of gestolen. Dit kan door contact op te nemen met de bank, die dit voor hem of haar kan regelen. Help indien nodig met het vinden van de contactgegevens van de bank.

Stel de klant gerust door uit te leggen dat dit eenvoudig geregeld kan worden. De klant kan de pincode opvragen bij de bank door contact op te nemen met de klantenservice. Laat de klant zien waar deze contactgegevens te vinden zijn. Daarnaast is het ook mogelijk om de pincode via de bankapp of de website op te vragen.

Veiligheid

Leg de klant uit dat dit geregeld kan worden door contact op te nemen met de bank. Een medewerker zal het dan voor hen in orde maken. Je kunt de klant echter ook stimuleren om het zelf te doen via internet- of mobiel bankieren. Een handig stappenplan hiervoor is te vinden op bankinformatiepunt.nl/uitleg-bankzaken. Op deze website wordt stap voor stap uitgelegd hoe ze dit eenvoudig zelf kunnen uitvoeren.

Leg uit dat de pas wordt geblokkeerd na drie keer het invoeren van een onjuiste pincode. De bank kan dit oplossen. Laat de klant zien hoe hij of zij contact kan opnemen met de bank. Die informatie vindt je op de informatiepagina https://toegankelijkbankieren.nl/informatie-dagelijkse-bankzaken-voor-doorverwijzers/. Je kunt dan ook een folder meegeven waar deze contactinformatie opstaat.

Leg uit uit dat Nederlandse bank apps zijn beveiligd met maatregelen die variëren van een limiet op de bedragen die met de bank app kunnen worden overgeboekt en versleuteling van berichten tot het weigeren van betalingen naar bankrekeningen die nog niet eerder door de rekeninghouder zijn gebruikt. Verder letten de banken voortdurend op verdachte transacties, zowel via mobiel bankieren als via internetbankieren. Verder is het net als met je huis: jij moet zelf op je sleutel passen en die niet aan anderen geven. Je kunt dus alleen de bank app in met een cijfercode, vingerafdruk of gezichtsherkenning. Meer info: https://www.veiligbankieren.nl/veiligheid-betaalproducten/mobiel-bankieren/

Leg uit dat banken nooit een SMS of e-mail sturen met een directe link naar een bankomgeving. Als de persoon toch op één van deze links heeft geklikt, adviseer dan om zo snel mogelijk contact op te nemen met de bank. Help de klant met het vinden van de juiste contactgegevens. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat banken nooit naar inlogcodes, wachtwoorden, pincodes of andere beveiligingscodes vragen. Ze vragen ook nooit om geld over te maken naar een andere rekening, of om een betaalpas, e.dentifier, scanner of reader aan iemand mee te geven of op te sturen. Evenmin vragen ze of ze je computer op afstand mogen ‘overnemen’. Verwijs de persoon naar de workshop Veilig Bankieren of de veiligheidsworkshops van de bank zelf. Alle informatie over veilig bankieren is ook te vinden op de website www.veiligbankieren.nl.

Leg uit dat er een app is, DigiHandig, waarin ze in een veilige oefenomgeving kunnen proberen. Je kunt helpen met het installeren van de app en benadrukken dat het oefenen niet eng is, omdat het geen echte transacties betreft. Daarnaast zijn er stappenplannen beschikbaar die ze kunnen raadplegen op bankinformatiepunt.nl/uitleg-bankzaken.

Leg de klant uit dat het niet eng is en vertel bijvoorbeeld over de maatregelen die banken nemen om de veiligheid te waarborgen. Nederlandse bank apps en websites zijn beveiligd met maatregelen die variëren van een limiet op de bedragen die met de bank app kunnen worden overgeboekt en oplossinen als de IBAN Naam-Check, waarmee de bank controleert of het rekeningnummer overeenkomt met de naam, zodat je geen geld naar de verkeerde persoon overmaakt. Verder letten de banken voortdurend op verdachte transacties, zowel via mobiel bankieren als via internetbankieren. Verder is het net als met je huis: jij moet zelf op je sleutel passen en die niet aan anderen geven. Meer info: https://www.veiligbankieren.nl/veiligheid-betaalproducten/mobiel-bankieren/. Je kunt de klant ook doorverwijzen naar een (interbancaire) workshop over veiligheid. Als de klant eerst wil oefenen, kun je Digihandig aanbevelen, een app met proefversies van de apps van ING, ABN AMRO, Rabobank en SNS, waarin de klant demo's kan bekijken en zelf kan oefenen.

De klant wil graag persoonlijk contact. Dat kan. Het verschilt per bank hoe. Via adviseurs aan huis of op een plek in de buurt van huis, via een kantoor of servicepunt. Kijk op de informatiepagina https://toegankelijkbankieren.nl/informatie-dagelijkse-bankzaken-voor-doorverwijzers/ of de klant bij een bank zit dit adviseurs naar huis stuurt, of dat er een bankkantoor of servicepunt in de buurt is. Je kunt ook telefonisch contact leggen met de Digihulplijn of bank van de klant.

Je kunt de persoon uitleggen dat sommige overboekingen niet altijd duidelijk als 'supermarkt' of 'bakker' worden weergegeven, en dat de naam van de overboeking soms anders kan zijn. Als er toch een overboeking is die de persoon niet herkent, adviseer dan om contact op te nemen met de bank om dit te verifiëren.
To top