Informatie workshops voor workshopgevers

Beste workshopgever, super dat jij je inzet voor het programma ‘Toegankelijk Bankieren’ met het verzorgen van workshops. Op deze pagina vind je alle informatie, workshopmaterialen en andere voorbereidingen die nodig zijn voor het verzorgen van een workshop over digitale bankzaken. 

Veel succes met de voorbereidingen!

De volgende onderdelen vind je op deze pagina:

  • Informatie over de organisatie
  • Toelichting op de verschillende workshops
  • Presentatie van de training voor workshopgevers
  • Het workshopmateriaal (o.a. de PowerPoint presentatie)
  • Ondersteunende filmpjes
  • Meer informatie over oefenmateriaal voor deelnemers
  • Het evaluatieformulier
Deelnemers informatiebijeenkomst Bankinformatiepunt steken hun hand op naar spreker.

Wist je dat?

Er is een WhatsApp-community waarin we aankondigingen met jullie delen. Denk hierbij aan openstaande verzoeken, handige tips en relevante updates. Alleen Marleen en Juliëtte kunnen hierin berichten versturen. 

Daarnaast kun je ervoor kiezen om deel te nemen aan één van de groepen voor workshopgevers. In deze groepen kunnen jullie met elkaar communiceren over onderwerpen zoals invalverzoeken, samenwerkingen, ideeën voor locaties en tips & tricks.

Wil je deelnemen? Klik dan op deze link of stuur een e-mail naar workshop@toegankelijkbankieren.nl: 

https://chat.whatsapp.com/KqAxCca27348BfspMhtRJp

Informatie over de organisatie

Locaties kunnen via workshop@toegankelijkbankieren.nl een workshop aanvragen. Ook willen wij jullie vragen om op pad te gaan en een locatie met een groep geïnteresseerde mensen enthousiast te maken voor deze workshop. Jullie mogen de locatie met ons in contact brengen, of zelf alvast een datum inplannen en deze aan ons doorgeven.

Wanneer een datum is vastgelegd, vermelden wij de workshop op bankinformatiepunt.nl. De locatie start met promotie (waarbij wij kunnen helpen met het voorzien van materiaal) en de workshopgever ontvangt per post workshopmateriaal (o.a. de boekjes en folders voor deelnemers).

Na afloop vult de workshopgever een digitaal evaluatieformulier in (zie kopje ‘Evaluatie workshops’).

Mocht je vragen hebben of dingen missen, schroom niet om contact op te nemen met Marleen of Juliëtte via workshop@toegankelijkbankieren.nl.

Een laptop met open geklapt scherm met daarop de homepage van bankinformatiepunt.nl

De verschillende workshops

Workshop 1: Hulp bij digitale bankzaken

Onze eerste workshop is bedoeld om deelnemers te motiveren om verder te gaan met digitaal bankieren en hen wegwijs te maken naar meer hulp, informatie en oefenmateriaal. De onderwerpen in deze workshop zijn gebaseerd op de inhoud van www.bankinformatiepunt.nl. Denk hierbij aan het installeren en inloggen op de bank-app, het controleren van het saldo en geld overmaken. Tijdens de workshop regelen deelnemers zelf geen bankzaken; de workshop is puur informatief. Deelnemers gaan naar huis met informatie over hoe zij verder kunnen oefenen en waar zij hulp kunnen krijgen.

Jullie zijn als het goed is allen getraind om deze workshop te kunnen verzorgen. Via onderstaande link kun je de slides van de training nog eens terugkijken.

Via onderstaande knoppen vind je het workshopmateriaal bestaande uit: 

  • De presentatie van de workshop (in PowerPoint om te presenteren en in PDF om na te sturen)
  • Handleiding voor workshopgever
  • Schema met onderwerpen
  • De folder (digitaal)
  • Het workshopboekje 

Benieuwd wat wij per post opsturen in een pakketje? 

Workshop 2: Haal meer uit digitaal bankieren

Momenteel werken we aan de afronding van een tweede workshop, speciaal bedoeld voor deelnemers die al zelfstandig digitaal kunnen bankieren, maar graag wat meer willen leren. In deze workshop komen onderwerpen aan bod zoals betalen met de mobiele telefoon, het nieuwe iDEAL, de Overstapservice en de IBAN-naam check. We verwachten deze workshop vanaf 2025 aan te kunnen bieden. Jullie ontvangen binnenkort een uitnodiging voor een training om deze workshop te kunnen verzorgen.

Workshop 3: Veilig bankieren

In het eerste kwartaal van 2025 ontwikkelen we een nieuwe workshop die dieper ingaat op veilig bankieren. Deze workshop zal naar verwachting vanaf april/mei beschikbaar zijn. Jullie ontvangen nog een uitnodiging voor een training om deze workshop te kunnen verzorgen.

Ondersteunende filmpjes

Via onderstaande link vind je de verschillende filmpjes die ingezet kunnen worden tijdens de workshop. Kies indien mogelijk een filmpje dat aansluit bij de deelnemers. Voor het afspelen van deze filmpjes is een WiFi verbinding nodig. Heb je geen toegang tot wifi op de locatie? Stuur dan een mail naar workshop@toegankelijkbankieren.nl en dan versturen wij de filmpjes via een We Transfer link. 

Evaluatie workshops

Na afloop van de workshop willen wij je vragen om de deelnemers een evaluatieformuliertje in te laten vullen (deze worden mee gestuurd in het pakketje met materiaal). Verzamel deze ingevulde formulieren. 

Wij zijn natuurlijk ontzettend benieuwd hoe de workshop is gegaan. Om alle evaluaties inzichtelijk in kaart te brengen, hebben wij een digitaal evaluatieformulier gemaakt. Dit formulier dient ingevuld te worden door de workshopgever. Hierin worden de evaluatieformulieren van de deelnemers meegenomen (en deze hoeven wij dus niet apart te ontvangen). 

Vind hier het digitale evaluatieformulier voor de workshopgever: 

Mocht je niet voldoende evaluatieformulieren voor de deelnemers hebben, of deze zelf willen printen, kun je deze hier vinden. 

Oefenmateriaal voor deelnemers

Toolkit Digitaal Bankieren voor digistarters

Digistarters willen vaak zelf aan de slag, maar weten niet altijd waar ze moeten beginnen. Ook kan de stap naar de bank nog te groot voor hen zijn, waardoor ze hulp of informatie zoeken bij vertrouwde hulpverleners, zoals mantelzorgers of welzijnswerkers.

Om deze hulpverleners te ondersteunen bij hun taak, zijn er op basis van onderzoek hulpmiddelen (toolkit) ontwikkeld.

Deze toolkit kunnen jullie optioneel bestellen voor gebruik tijdens jullie workshop(s). Het betreft telefoonkaarten met neutrale bankschermen, bedoeld om deelnemers te laten zien hoe een bepaalde handeling er ongeveer uitziet in de app. 

DigiHandig

Met het lesonderdeel ‘mobiel bankieren’ in de app van DigiHandig kunnen digistarters veilig vertrouwd raken met mobiel bankieren. DigiHandig laat zien hoe de mobiel bankieren apps van de verschillende banken werken, met simpele interactieve demo’s en oefeningen. In de DigiHandig app zitten ook probeer-apps van ING, ABN AMRO, Rabobank en SNS. De digistarters kunnen in hun eigen tempo mobiel bankieren verkennen en oefenen, voordat ze met de echte app van hun bank aan de slag gaan.

Klik & Tik

Klik & Tik (van oefenen.nl) is voor veel mensen die niet zo digitaal vaardig zijn een hele fijne oefenomgeving. Voor de cursisten van oefenen.nl is online bankieren een belangrijk onderwerp. Dat kunnen ze leren in Klik & Tik. De basis in hoofdstuk 6 Kopen en betalen.

Vanaf voorjaar 2025 komt er ook een oefenomgeving voor mobiel bankieren op zowel een iPhone als Android. We brengen jullie op de hoogte als het zover is. 

Steffie.nl

Steffie legt moeilijke dingen op een makkelijke manier uit. Over allerlei onderwerpen. Ook over dagelijkse bankzaken. Steffie weet dat veel mensen moeite hebben met online bankieren. Ze vinden het moeilijk om een bankapp op hun telefoon te zetten. Ze moeten dan hulp vragen aan bekenden of familie. En dat ligt bij bankzaken soms wat gevoelig.

Naast contactloos betalen en mobiel bankieren is er nu ook een uitleg over de werking van de bank apps van ING, Rabobank en ABN AMRO: Bankieren met Steffie 

Seniorweb

We werken ook samen met Seniorweb. SeniorWeb helpt je als je meer dingen digitaal wilt doen. Bijvoorbeeld met tips & informatie, cursussen of hulp bij computerproblemen. Je kunt hulp krijgen op de website, maar ook op 500 plekken in Nederland. De informatie op de website is voor iedereen. Voor persoonlijke hulp moet je eerst lid worden. 

Telefonische hulp

Voor mensen in een kwetsbare positie is de telefonische dienstverlening vaak heel belangrijk. Naast online, kun je namelijk ook alle basisdienstverlening via de telefonische klantenservice regelen. Banken zijn volop bezig om hun telefonische dienstverlening te verbeteren. Ze maken die makkelijker en toegankelijker, met minder keuzemenu’s en meer tijd en aandacht voor de klant.

ABN AMRO bank
0900 0024
Zonder keuzemenu: 088 226 26 12

ING bank
Samen Digitaal telefoonnummer: 020 22 888 35
020 22 888 88

Rabobank
088 722 66 00

SNS bank
030 633 30 00

DigiHulplijn
Extra gratis contactmogelijkheid voor Hulp bij Bankzaken
0800 1508

Twee dames bespreken samen welke bankzaken ze willen leren tijdens Bankinformatiepunt bijeenkomst.

Er zijn er allerlei cursussen en oefen-mogelijkheden om internetbankieren of mobiel bankieren in hele kleine stapjes te leren. De banken hebben ieder op hun eigen sites stappenplannen en uitlegfilmpjes. Er zijn ook veel andere partijen actief met oefen- en lesaanbod. Zo kan iedereen digitaal vaardiger worden en zijn/haar eigen bankzaken onder controle houden. 

To top