De Nederlandse banken lopen met hun digitale diensten en producten in de voorhoede van toegankelijke digitale dienstverlening in Nederland. Dat moet ook wel want een doorsnee Nederlander gebruikt iedere dag een dienst of product van zijn bank, bijvoorbeeld om ergens voor te betalen, om afschriften te controleren of om spaargeld opzij te zetten. Nieuwe EU-wetgeving moet ervoor zorgen dat iedereen met openbare digitale diensten kan omgaan. Banken hebben in de aanloop naar die wetgeving al veel verbeterd en blijven daarmee doorgaan.
Recente verbeteringen bij banken
De EU-toegankelijkheidswet werd in juni 2025 ingevoerd (de European Accessibility Act). Voorafgaand aan die invoering hebben Nederlandse banken de toegankelijkheid van hun digitale diensten en producten al sterk verbeterd, bijvoorbeeld voor blinden en slechtzienden en mensen die hun handen minder goed kunnen gebruiken. De komende jaren blijven de banken hard werken aan steeds betere toegankelijkheid.
Simpele en begrijpelijke taal
Iedere bank heeft een ‘Toegankelijkheidsverklaring’ op zijn website, in simpele en begrijpelijke taal, met duidelijke verbeterpunten en streefdata. Daarover zegt Wietske Kamsma, kwartiermaker van Alliantie Digitaal Samenleven: “Nederlandse banken spreken hun klanten aan in gewonemensentaal en laten direct zien welke oplossingen ze bieden voor mensen die moeite hebben met digitale diensten. Andere organisaties beperken zich vaak tot het uitleggen van de wet of een lijst met technische verbeteringen. Complimenten voor de banken. Dienstverleners in andere sectoren kunnen daar veel van leren.”
Hier volgt een greep uit de vele aanpassingen die banken hebben doorgevoerd:
- Bij veel banken kun je bankzaken op meerdere manieren regelen, niet alleen in een webbrowser of met een mobiele app maar ook op papier of met een klassieke ‘domme’ telefoon.
- Bij internetbankieren en in de mobiele bankapp kun je alle informatie op het scherm laten voorlezen.
- Internetbankieren kun je volledig bedienen zonder muis, alleen met de toetsen van een toetsenbord.
- De kleuren op het scherm zijn zo gekozen dat kleurenblinden alles goed kunnen zien en lezen.
- Banken schrijven zoveel mogelijk in simpele taal die iedereen kan begrijpen.
Verplichte uitleg over toegankelijkheid
Iedere dienstverlener voor consumenten moet de toegankelijkheid van zijn diensten en producten helder en begrijpelijk uitleggen aan zijn klanten, om te beginnen op zijn website. De banken die deelnemen aan het programma Toegankelijk Bankieren vermelden die informatie hier:
- www.abnamro.nl/toegankelijkheid
- www.ing.nl/toegankelijkheid
- www.rabobank.nl/toegankelijkheid
- www.asnbank.nl/toegankelijkheid
Campagneweek
Deze week is de Week van de Toegankelijkheid, een initiatief van Ieder(in), de koepelorganisatie voor mensen met een beperking. Laat deze campagneweek aanleiding zijn voor alle bankklanten om bij hun eigen bank na te lezen welke voorzieningen die bieden voor een goede toegankelijkheid. Dat is voor iedereen interessant en je kunt er familie en vrienden mee helpen die moeite hebben om hun digitale bankzaken zelfstandig te beheren.
Kijk ook eens op www.bankinformatiepunt.nl voor veel hulp bij dagelijkse bankzaken en betalingen.