Aftrap bewustwordingscampagne ‘1op6’ voor bankmedewerkers

Dave, de presentator van 1op6 voor een scherm met daarop foto's van de verschillende bankmedewerkers die mee doen aan de 1op6 quiz.

De dienstverlening door overheid en bedrijven digitaliseert snel. Ruwweg één op de zes Nederlanders heeft echter moeite om die dienstverlening zelfstandig te gebruiken. Het toegankelijk houden van digitale dienstverlening voor deze mensen vereist begrip en bewustzijn van de medewerkers van (online) dienstverleners. Dat vraagt bijvoorbeeld om begrip voor de drempels die mensen met een beperking tegenkomen en om bewustzijn over hoe je je dienstverlening goed toegankelijk houdt. Daarom starten de vier grootste Nederlandse banken tijdens de Week van het Lezen en Schrijven de bewustwordingscampagne ‘1op6’ onder hun eigen medewerkers.

Annerie Vreugdenhil gaf de aftrap van de ‘1op6’ campagne, namens de vier banken. Zij is voorzitter van de gezamenlijke Commissie Consumentenzaken van de Nederlandse banken en lid van de Raad van Bestuur van ABN AMRO. Ze nodigde Wibo Martina uit om bij deze gelegenheid te vertellen over zijn ervaringen als laaggeletterde bij dagelijkse bankzaken. Samen keken ze naar video’s voor bankmedewerkers. Die video’s laten zien welke hindernissen mensen uit diverse aandachtsgroepen tegenkomen bij (digitaal) bankieren. Bankmedewerkers leren verder hoe ze die mensen daarbij kunnen helpen.

Vrouw toont een laptop met de tekst '1op6' aan een man in een kantoorruimte met kunst aan de muur.

De video’s horen bij een breder pakket van hulpmiddelen en activiteiten voor bankmedewerkers. Het 1op6-pakket bestaat ook uit webinars, een ‘Toolkit Digitale Toegankelijkheid & Inclusie’ en informatieve onderzoeksrapporten. In een ‘Escape Caravan’ ervaren ze de hindernissen die laaggeletterden zoal tegenkomen.

Programma Toegankelijk Bankieren

De campagne ‘1op6’ is onderdeel van het grootschalige collectieve programma ‘Toegankelijk Bankieren’. Dat programma is opgezet door de Nederlandse banken, de Nederlandse Vereniging van Banken en Betaalvereniging Nederland. Ze werken daarbij samen met diverse instellingen en maatschappelijke organisaties, waaronder Stichting Lezen en Schrijven en Stichting ABC voor laaggeletterden.

Het programma Toegankelijk Bankieren omvat informatiebijeenkomsten over ‘Hulp bij Digitale Bankzaken’ en een proef met plaatselijke hulp bij dagelijkse bankzaken. Het draagt verder bij aan het ontwikkelen van oefenapps en instructievideo’s. De website Bankinformatiepunt.nl valt ook onder het programma en biedt praktische voorlichting en hulpmiddelen voor dagelijkse (digitale) bankzaken. Deze website is ook voor mensen die anderen daarbij helpen.

1 op de 6 mensen heeft moeite met het zelfstandig doen van dagelijkse bankzaken. Wibo Martina weet hier alles van. Hij was tot 10 jaar terug laaggeletterd. Bekijk hier zijn verhaal…

Bekijk hieronder de teaser van 1op6.

To top