Betere ondersteuning bij bankzaken voor laaggeletterden dankzij onderzoek

Hulpverleners en docenten in het non-formele onderwijs kunnen de komende tijd hun ondersteuning van laaggeletterden bij dagelijkse bankzaken doeltreffend verbeteren dankzij onderzoek door het programma Toegankelijk Bankieren en Stichting Lezen en Schrijven. 

Om te beginnen introduceert het programma Toegankelijk Bankieren een hulpmiddelenwijzer in de Week van Lezen en Schrijven (8 t/m 15 september). Deze praktische gids biedt een bondig overzicht van eenvoudige hulpmiddelen die laaggeletterden helpen bij hun bankzaken.

In Nederland hebben 3 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven of rekenen, zo blijkt uit cijfers van Stichting Lezen en Schrijven. Dat is voor deze mensen ook een drempel bij het zelfstandig regelen van hun dagelijkse (digitale) bankzaken.

Betaalvereniging Nederland, de Nederlandse Vereniging van Banken en Stichting Lezen en Schrijven hebben in 2024 door onderzoekbureau Ruigrok grondig laten onderzoeken hoe laaggeletterde ‘digistarters’ hun bankzaken regelen. Ruigrok onderzocht onder andere hoe deze digistarters geld overmaken, hun rekeningsaldo controleren en de mobiele app van hun bank gebruiken. Daaruit kwamen onder meer deze vier bevindingen naar voren:

  • Ze zijn bang om fouten te maken en durven zelf geen bankzaken te regelen.
  • Bij bankzaken komen ze veel moeilijke woorden tegen die ze niet begrijpen.
  • Het voorlichtings- en lesmateriaal over bankzaken is voor hen vaak te moeilijk.
  • Ze leunen voor hun bankzaken sterk op naasten en vrijwillige hulpverleners.

Het rapport geeft inzicht in de problematiek van deze doelgroep bij het doen van dagelijkse digitale bankdiensten. In dit kader zijn vier stappenplannen (roadmaps) uitgewerkt van de meest voorkomende digitale bankdiensten waar laaggeletterden problemen ondervinden. Deze informatie kan de hulpverlener helpen in de communicatie. Daarnaast heeft het concrete input gegeven om de bestaande hulpmiddelen te optimaliseren.

De hulpmiddelenwijzer is een gezamenlijk initiatief van het programma Toegankelijk Bankieren op basis van dit onderzoek om laaggeletterden en de hulpverleners in hun omgeving zinvol te ondersteunen met kennis en hulpmiddelen. De Stichting Lezen en Schrijven heeft een Kennisblad gemaakt om professionals en informele helpers te informeren over de uitkomsten van het onderzoek. Zij besteden hieraan aandacht via social media, een nieuwsbrief, blogs en andere communicatiekanalen.

Bekijken kennisblad:

Bekijken en printen hulpmiddelenwijzer:

 

Bekijken en printen onderzoek en stappenplannen:

To top