Campagne ‘Met een beetje hulp kom je er wel’ biedt helpende hand bij digitale bankzaken

Roze achtergrond met twee foto's van Lucille en Jörgen met de titel: Bekijk de video's met Lucille en Jörgen!

Links: Jörgen Raymann helpt zijn moeder met haar bankzaken. Rechts: Lucille Werner doet een oefening met buurvrouw Dory

Amsterdam, 12 november 2025 – Bang om fouten te maken, de digitalisering niet kunnen bijbenen, schaamte om hulp te vragen. Eén op zes Nederlanders heeft moeite met zelfstandig bankzaken doen. De nieuwe campagne ‘Met een beetje hulp kom je er wel’ van het programma Toegankelijk Bankieren laat zien welke oplossingen en hulpmiddelen er zijn. Onderdeel van de campagne is ook een schouderklopje op radio en tv voor diegenen die helpen: “Bedankt helpende hand van Nederland”.

De campagne loopt tot medio december en sluit aan bij de Week van Digitaal Meedoen (24–30 november), een initiatief van de Alliantie Digitaal Samenleven. Voorafgaand, tijdens en na deze week laten ambassadeurs Jörgen Raymann en Lucille Werner in onder meer video’s, artikelen en flyers zien hoe een beetje hulp verschil maakt. Daarnaast neemt Toegankelijk Bankieren deel aan initiatieven om mensen te helpen beter te worden in hun bankzaken. Naast hulp en workshops is er aandacht voor digitale toppers in 10 gemeenten door het land.
 
Ambassadeurs Jörgen Raymann en Lucille Werner
Jörgen Raymann gaat in gesprek met zijn moeder, die nog ‘best bij de tijd is’, maar toch af en toe vastloopt met haar bankzaken. Angst en schaamte steken soms de kop op, waar Jörgen een oplossing voor weet. Raymann: “Voor allerlei groepen kan digitalisering overweldigend zijn. Tegen mijn moeder zeg ik: bel mij als je twijfelt. Laten we mensen het vertrouwen geven dat ze er niet alleen voor staan. Het is oké om hulp te vragen.”
 
Lucille Werner drinkt graag een kopje koffie bij buurvrouw Dory. Al pratend heeft Lucille leuke suggesties om te oefenen, zodat Dory spelenderwijs nieuwe stappen maakt. Werner: “Mensen durven niet altijd toe te geven dat ze iets niet begrijpen. Vragen om hulp is de normaalste zaak van de wereld. Maar het gaat er ook om dat mensen die dat willen en kunnen het zelf leren. Niet: ‘Ik doe het wel even voor je’, maar: ‘Kijk, zó kun je het zelf doen.’ Alleen dan blijven mensen zelfstandig.”
 
Diverse groepen
Vooral senioren, migranten, laaggeletterden en mensen met een fysieke of verstandelijke beperking vinden het vaak lastig om zelfstandig hun bankzaken te regelen. Ruim een derde van de niet zelfstandigen is jonger dan 65 jaar, dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Toegankelijk Bankieren. Betalen in winkels en geld opnemen levert bij weinig mensen problemen op. De meeste mensen hebben moeite met geld overmaken. Daarvoor doen ze een beroep op een partner, kind of andere naaste.
 
Oplossingen
Veel mensen weten ook niet welke hulpmiddelen er zijn. De campagne vertelt dat banken onder andere met klanten kunnen beeldbellen, klanten thuis kunnen bezoeken of kunnen helpen in een buurtwinkel. Een andere tip is: door vanuit de mobiele bankapp te bellen, weten bankmedewerkers direct wie er belt en voor welke bankrekening.
 
Landelijk en lokaal
Het programma Toegankelijk Bankieren wijst de weg naar hulpmiddelen die landelijk en plaatselijk worden aangeboden. Dit gebeurt bijvoorbeeld door de website www.bankinformatiepunt.nl en voorlichtingsbijeenkomsten in bibliotheken en buurtcentra, in samenwerking met belangenorganisaties.
 

In de Week van Digitaal Meedoen van de Alliantie Digitaal Samenleven is het programma vanaf 24 november actief met ‘Hulp dichterbij’ in tien gebieden door het hele land, ten behoeve van helpers en van de mensen die zij helpen.

Programma Toegankelijk Bankieren
De campagne maakt deel van uit het programma Toegankelijk Bankieren waarin banken en maatschappelijke organisaties nauw samenwerken.

To top