Tweede monitor Toegankelijk Bankieren

Taartgrafiek laat zien dat 74% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder zelfstandig hun bankzaken doen. Daarnaast een tekening van een ouder iemand die aangeeft dat zijn geheugen hem in de steek laar. Daarnaast een plaatje van een jonge vrouw die zegt dat ze moeite heeft om goed met geld om te gaan.

Banken, Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) publiceren hun tweede Monitor Toegankelijk Bankieren. We stellen deze monitor jaarlijks op en vorig jaar deden we de ‘nulmeting’. Nu is dus de eerste vervolgmeting beschikbaar. De belangrijkste uitkomsten hebben we in een handzame infographic gezet. 

Voorkant van de infographic Monitor Toegankelijk Bankieren 2025

De monitor laat zien hoe bepaalde aandachtsgroepen basisbankzaken uitvoeren en ervaren. Per aandachtsgroep lieten we uitzoeken waarom die hulp inroept bij bankzaken en welke oplossingen van banken en Geldmaat die kent en gebruikt. Onderzoeksbureaus Perspective en Norstat voerden het onderzoek uit, in opdracht van de NVB en de Betaalvereniging.

Belangrijkste uitkomsten

Deze uitkomsten van de monitor vallen ons op:

  • Een kwart van alle Nederlanders betaalt en bankiert niet volledig zelfstandig. Bijna de helft daarvan roept slechts af en toe hulp in en bijna een derde geeft alles uit handen.
  • Degenen die hulp nodig hebben kunnen veranderingen niet goed bijhouden en zijn vooral bang om een fout te maken, of ze zijn bang om te worden opgelicht. Ze kunnen bankzaken ook erg ingewikkeld vinden of kunnen meer algemeen niet goed moet een computer omgaan.
  • Binnen de aandachtsgroepen die hun bankzaken niet volledig zelfstandig doen, is een groot deel niet te bewegen om daarvoor wel (volledig) zelfstandig te worden. Zo vindt bijna de helft zichzelf niet te motiveren en te leren om zelfstandiger te worden.
  • Hulp komt vooral uit informele hoek, van partners, kinderen en – in mindere mate – van ouders of overige familie. Ook professionals helpen: hulpverleners en bankmedewerkers.
  • Mensen met een voorkeur voor niet-digitaal bankieren, zijn over de hele linie ontevredener over bankzaken en betalen dan diegenen die dat liever digitaal doen.

Programma Toegankelijk Bankieren

ABN AMRO, ING, Rabobank en de Volksbank (SNS, ASN Bank en RegioBank) willen de toegankelijkheid van hun basisbankdiensten verder verbeteren. Samen met de Betaalvereniging en de NVB hebben ze daarvoor het programma ‘Toegankelijk Bankieren’ opgestart, in nauwe samenwerking met belangenorganisaties van aandachtsgroepen. Dit collectieve programma is een aanvulling op bestaande oplossingen van individuele banken en moet de zelfstandigheid en tevredenheid onder de aandachtsgroepen vergroten.

Op deze website van Toegankelijk Bankieren staat een overzicht van alle gezamenlijke initiatieven van banken en verwijzingen naar de individuele oplossingen van banken. De monitor helpt de banken en het programma om zich te richten op oplossingen en verbeteringen die zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk helpen.

Lees de volledige Monitor Toegankelijk Bankieren…of bekijk de infographic

To top