Miljoenen helpende Nederlanders onmisbaar voor mensen in digitale nood

Twee scènes naast elkaar: links zitten twee personen in een woonkamer, waarbij één persoon een smartphone vasthoudt en de ander een notitieboekje; rechts zitten twee personen aan een ronde tafel met een laptop, papieren en een koffiebeker, bezig met overleg of administratie.

De samenleving digitaliseert razendsnel en niet iedereen kan mee in dat tempo. Uit het onderzoek ‘Vele Handen Helpen’ van de Alliantie Digitaal Samenleven blijkt dat ruim de helft van de volwassen Nederlanders (59%) anderen helpt met digitale zaken. Denk aan belastingaangifte doen, zorgafspraken maken of online bankieren. Vaak zijn dit familieleden (80%), vrienden of bekenden. Zij zijn een cruciaal vangnet voor mensen die vastlopen. Driekwart van deze helpers denkt dat degene die zij helpen geen gebruikmaakt van hulp in de buurt. De belangrijkste reden: onbekendheid met het lokale ondersteuningsnetwerk. Met de Week van Digitaal Meedoen, die van 24 tot en met 30 november plaatsvindt, wordt lokale hulp zichtbaar.

Miljoenen mensen afhankelijk van hulp van anderen

“Een op de vier Nederlanders heeft moeite om digitaal mee te komen,” zegt Wietske Kamsma van de Alliantie Digitaal Samenleven. “Zij zijn vaak afhankelijk van mensen in hun omgeving om toegang te krijgen tot diensten van de overheid, zorginstellingen en banken. Dat maakt deze helpers onmisbaar. Het laat ook zien dat we meer moeten doen: digitale diensten makkelijker maken, mensen helpen digitale vaardigheden te leren en zorgen dat sociale netwerken sterk blijven.”

Driekwart (75%) van de helpers zegt dat de persoon die zij helpen zonder hun steun zou vastlopen bij belangrijke digitale handelingen. Een derde (36%) geeft aan dat de persoon die zij helpen niet genoeg hulp ervaart van organisaties waar het probleem begon. Dat is zorgelijk, want hierin vastlopen kan leiden tot uitsluiting, financiële problemen en schade aan gezondheid en welzijn.

Onbekend met lokale hulp

In bijna elke gemeente kunnen mensen hulp krijgen bij digitale vragen. Dat kan bij bibliotheken, welzijnsorganisaties, taalhuizen, vrijwilligers of bedrijven zoals banken. Toch denkt driekwart (76%) van de helpers dat degene die zij ondersteunen geen gebruikmaakt van dit soort hulp. Bijna de helft (47%) denkt dat dit komt doordat mensen niet weten dat deze hulp er is. Volgens de helpers kunnen fysieke locaties, een vertrouwd gezicht en meer bekendheid ervoor zorgen dat mensen sneller hulp in de buurt zoeken.

Met de allereerste Week van Digitaal Meedoen wil de Alliantie lokale hulp zichtbaar maken. Landelijke en lokale organisaties die dagelijks hulp bieden, krijgen deze week extra aandacht.

Meer dan 200 activiteiten tijdens de Week van Digitaal Meedoen

Naast de vaste activiteiten om mensen te ondersteunen, zoals Informatiepunten Digitale Overheid in bibliotheken, spreekuren, digicafés en het landelijke aanbod van Seniorweb, Oogcafés en het Nationaal Ouderenfonds, zijn er deze week meer dan 200 extra activiteiten. Bovendien organiseert de Alliantie Digitaal Samenleven op maandag 24 november samen met het Nationaal Agentschap Erasmus+ Onderwijs & Training de Europese Dag van Digitale Inclusie waar 200 mensen uit meer dan 20 Europese landen bij elkaar komen rondom het thema digitale inclusie.

Daarnaast besteden verschillende partners aandacht aan veilig en toegankelijk digitaal bankieren, onder andere met de campagne ‘Hulp Dichterbij’ en workshop ‘Veilig Bankieren’. Ook organisaties zoals Logius, VNG, Pharos, Allemaal Digitaal en VodafoneZiggo organiseren activiteiten om mensen te helpen in de digitale samenleving.

Bekijk alle activiteiten op digitaalsamenleven.nl.

Voor mensen die het lastig vinden om online informatie te vinden over het aanbod, is er de DigiHulplijn. Via 0800-1508, mail of WhatsApp vertellen medewerkers waar ze terechtkunnen.

To top