Bewustwordingscampagne voor bankmedewerkers

Wat leuk dat je zelf of met je team nog beter wil worden met toegankelijk bankieren. Dat is vooral van belang als je producten of diensten ontwerpt of als je op een andere manier doelgroepgericht werkt en meer wilt weten over de verschillende doelgroepen.

Dave, de presentator van 1op6 voor een scherm met daarop foto's van de verschillende bankmedewerkers die mee doen aan de 1op6 quiz.

Hulpmiddelen

We hebben materialen om je hierbij te helpen. Naast de Toolkit Digitale Toegankelijkheid & Inclusie zijn hier ook verschillende onderzoekrapporten te downloaden.

Toolkit Digitale Toegankelijkheid & Inclusie

4 tekeningen van mensen die een groep met beperkingen vertegenwoordigen.

Maak kennis met Fabian, Charly, Demi & Innes
Uiteraard willen we dat producten en diensten voor iedereen goed toegankelijk zijn. Maar die ‘iedereen’ is nogal een grote en diverse groep. Binnen de grote groep zien we deelgroepen met verschillende kenmerken en uitdagingen. Om je bij ontwikkel- en ontwerptrajecten te helpen om de groepen die drempels ervaren bij (digitaal) bankieren meer tot leven te laten komen is een set persona’s ontwikkeld. Iedere persona vertegenwoordigt een deel van de populatie.

Betalingsverkeer toegankelijk voor iedereen

DNB heeft in januari 2023 een onderzoeksrapport “Digitalisering van het betalingsverkeer: een uitkomst voor de één, een uitdaging voor de ander.” uitgebracht waarna de banken het programma Toegankelijk Bankieren zijn gestart. In het rapport staan allerlei gegevens over de groepen die moeite hebben met dagelijks betalingsverkeer. Denk aan sommige ouderen, doven, blinden, laaggeletterden of mensen met een lichamelijke beperking. Wat is de omvang van de verschillende groepen? Waar hebben ze moeite mee? Welke bankzaken kunnen ze wel zelfstandig uitvoeren? Onder andere blijkt dat deze groepen minder tevreden zijn met dagelijks bankieren dan de gemiddelde Nederlander. Het rapport bevat ook citaten van respondenten.

Er zijn afspraken gemaakt om het niveau van zelfstandigheid en tevredenheid van aandachtsgroepen te verhogen. Vandaar het programma Toegankelijk Bankieren en de focus van de individuele banken op toegankelijkheid. Het onderzoek wordt in 2024 (tussenmeting) en 2026 herhaald.

Nulmeting Toegankelijk Bankieren

twee vrouwen doen hun bankzaken aan de tafel met bankpapieren en mobiel in de hand.

De monitor Toegankelijk Bankieren wordt gehouden in opdracht van het programma Toegankelijk Bankieren om vinger aan de pols te houden en aanknopingspunten te hebben voor activiteiten en verbeteringen die helpen de tevredenheid en zelfstandigheid van aandachtsgroepen te verhogen. De monitor richt zich vooral op mensen die hun bankzaken niet (geheel) zelfstandig uitvoeren en geeft inzicht in hoe bepaalde aandachtsgroepen basisbankzaken uitvoeren en ervaren. In het rapport kun je per aandachtsgroep nalezen in hoeverre ze niet-zelfstandig zijn en waarom ze hulp inroepen bij bankzaken. Ook lees je per aandachtsgroep welke oplossingen ze kennen en gebruiken.

To top