Dave, de presentator van 1op6 voor een scherm met daarop foto's van de verschillende bankmedewerkers die mee doen aan de 1op6 quiz.
1op6. Een collega dacht dat het ging over het brandstofverbruik van een voertuig. De lezer van deze nieuwsbrief weet beter: het gaat over het aandeel mensen in Nederland dat moeite heeft met dagelijkse bankzaken. We werken er hard aan om meer mensen in staat te stellen zelfstandig hun bankzaken te regelen. Dat vergt inspanningen van allerlei bankmedewerkers. We zijn er trots op dat alle banken die deelnemen aan het programma Toegankelijk Bankieren gezamenlijk een opleidingstraject voor hun medewerkers zijn gestart. Lees er meer over in deze nieuwsbrief.

Nieuwe folder Geldmaat

Geldmaat heeft een nieuwe informatiefolder gemaakt over wie Geldmaat is, voor welke diensten klanten terecht kunnen bij een geldmaat en waar zij een Geldmaat kunnen vinden. De folders zullen onder andere beschikbaar zijn op de Bankinformatiepunten. Bekijk hier de folder in het Nederlands en Turks.

Aftrap bewustwordingscampagne ‘1op6’ voor bankmedewerkers

Het toegankelijk houden van digitale dienstverlening vereist begrip en bewustzijn van de medewerkers van (online) dienstverleners. Daarom startten de vier grootste Nederlandse banken tijdens de Week van het Lezen en Schrijven de bewustwordingscampagne ‘1op6’ onder hun eigen medewerkers.
Vrouw toont een laptop met de tekst '1op6' aan een man in een kantoorruimte met kunst aan de muur.
Annerie Vreugdenhil gaf de aftrap van de campagne, namens de vier banken. Zij is voorzitter van de gezamenlijke Commissie Consumentenzaken van de Nederlandse banken en lid van de Raad van Bestuur van ABN AMRO. Ze nodigde Wibo Martina uit om bij deze gelegenheid te vertellen over zijn ervaringen bij dagelijkse bankzaken als laaggeletterde. Samen keken ze naar video’s ontwikkeld voor bankmedewerkers. Die video’s laten zien welke hindernissen mensen uit diverse aandachtsgroepen tegenkomen bij (digitaal) bankieren. Bankmedewerkers leren daarnaast hoe ze deze mensen daarbij kunnen helpen. De video’s zijn voor intern gebruik binnen banken. Om u een indruk te geven, hebben we een korte compilatie gemaakt.

De video’s horen bij een breder pakket van hulpmiddelen en activiteiten voor bankmedewerkers. Dit 1op6-pakket bestaat namelijk ook uit webinars, een ‘Toolkit Digitale Toegankelijkheid & Inclusie’ en informatieve onderzoeksrapporten. In een ‘Escape Caravan’ ervaren ze tijdens de Week van de Toegankelijkheid de hindernissen die laaggeletterden zoal tegenkomen.
4 tekeningen van mensen die een groep met beperkingen vertegenwoordigen.

Uitbreiding Steffie-assortiment

Steffie legt moeilijke dingen op een makkelijke manier uit. Bijvoorbeeld vrienden maken, DigiD en huisarts- of ziekenhuisbezoek. Zo ook bankzaken. We hebben met Steffie samengewerkt om de uitleg over bankzaken op te frissen en aan te vullen. Steffie legt voor iedereen contactloos betalen en mobiel bankieren uit. Daarnaast heeft zij zich verdiept in het installeren, gebruiken en oefenen van de mobiele apps van ING, Rabobank en ABN AMRO. En er komt nog meer aan. Met Steffie wordt de wereld weer iets eenvoudiger! Bekijk hier de website van Steffie over bankzaken.
Van links naar rechts Jacques de Wit (Steffie), Miriam Osten en Helen van Houwelingen (Betaalvereniging Nederland) en Jacob van Foreest (Steffie).

Informatieve Geldland video's

Geldland biedt maandelijks nieuwe video’s en blogs over onderwerpen in het betalingsverkeer die consumenten aangaan. Diverse video’s raken het thema ‘toegankelijk bankieren’. Kijk bijvoorbeeld eens naar de video ‘Bankieren als je het zelf niet meer kunt’. Hoe werkt een bankmachtiging en hoe kun je iemand anders toestaan om namens jou betalingen te doen en geld op te nemen? Leer in deze video waarom het belangrijk is om nu al na te denken over het regelen van je financiële zaken voor de toekomst.

Campagnes tegen fraude en misbruik

Momenteel loopt de campagne ‘Herken fraude. Voorkom fraude.’ van de Nederlandse Vereniging van Banken. Per periode is er een specifiek thema. Op dit moment richt de campagne zich met het thema Bankhelpdeskfraude op de 50+ doelgroep en met het thema Geldezels op de doelgroep 18-25 jaar. Deel de boodschappen van de campagne ook via uw kanalen.
Ouderen hebben vaak hulp nodig voor het bijhouden van hun geldzaken. Zeker nu dat steeds meer digitaal gaat. Een familielid of goede bekende kan hen daarbij helpen. In de meeste gevallen gaat dat gelukkig goed. Toch komt financieel misbruik het meest voor van alle soorten ouderenmishandeling. Het ministerie van VWS heeft een campagne lopen rond deze thematiek: hoe herken je het, hoe voorkom je het? Kijk op de website ik vermoed huiselijk geweld voor meer informatie.

Geldmaat licht voor

Geldmaat staat in oktober in een aantal Geldmaatwinkels om klanten te assisteren bij het gebruik van de spraakvoorziening op de automaten. Zeker voor mensen die bijvoorbeeld blind of slechtziend zijn is deze functie waardevol omdat zij hierdoor zelfstandig gebruik kunnen maken van de automaat. De medewerkers staan uiteraard ook klaar om andere vragen over Geldmaat te beantwoorden.
Het gaat om de volgende locaties en tijdstippen:

Locatie
Tijd
Amersfoort, Utrechtsestraat 42
Donderdag 3 oktober 13:00 – 14:00
Amsterdam, Buikslotermeerplein 133
Dinsdag 8 oktober 12:00 – 13:00
Eindhoven, Woensel 3
Woensdag 2 oktober 11:00 - 12:00
Eindhoven, Woensel 3
Woensdag 2 oktober 19:00 – 20:00
Lelystad, Stationsplein 30
Dinsdag 15 oktober 13:00 – 14:00
Rotterdam, Zwart Jansstraat 107
Woensdag 16 oktober 14:00 – 15:00
Utrecht, Roelantdreef 18
Donderdag 24 oktober 11:00 – 12:00
Zwolle, Diezerstraat 16
Woensdag 30 oktober 13:00 – 14:00

Seniorweb helpt

Wie digitaal bankieren lastig vindt, heeft meestal ook moeite met andere digitale taken. SeniorWeb kan in dat geval helpen. Onder meer met praktische tips & informatie, cursussen en persoonlijke hulp. SeniorWeb maakt al meer dan 28 jaar senioren wegwijs in de snel veranderende digitale wereld. Je kunt lid worden van SeniorWeb, maar er is ook veel gratis informatie en uitleg vinden op de website. Ook heeft SeniorWeb meer dan 500 leslocaties in Nederland, waar iedereen welkom is, lid of geen lid. Hier zijn inloopspreekuren, workshops en cursussen. De vrijwilligers (er zijn er maar liefst 2800!) helpen iedereen graag.

Ook interessant

Kent u iemand die moeite heeft informatie te begrijpen, een beperkte handfunctie heeft of een andere beperking? Kijk dan bij Oplossingen op maat van onze website Bankinformatiepunt.nl voor handige tips en oplossingen van de banken.

Ideeën?

Heeft u suggesties voor het programma? Wilt u zelf of uw organisatie een bijdrage leveren? Hebt u een leuk voorbeeld van uit de praktijk dat ons kan inspireren? Laat het ons weten!