|
|
|
Tijdens het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) op 27 mei is ons gezamenlijke ‘Plan van aanpak Intensivering ‘Toegankelijk Bankieren 2025 en verder’ gepresenteerd. Dit plan is goed ontvangen en staat op onze website. Een groot deel van het Plan gaat over de activiteiten en maatregelen van ABN AMRO, ING, Rabobank, de Volksbank en Geldmaat. Daarnaast worden succesvolle onderdelen uit het programma voortgezet én zijn we samen met de belangenverenigingen druk bezig met het opzetten van ondersteuningsnetwerken voor mensen uit aandachtsgroepen, in tien gebieden in Nederland. We zullen hierover de komende tijd verder berichten. Het MOB heeft er vertrouwen in dat de extra inspanningen een positieve uitwerking op de toegankelijkheid van bank- en betaaldiensten zullen hebben. En daar zijn wij blij mee. In deze nieuwsbrief kunt u verder lezen over de nieuwe workshop Veilig Bankieren, de Week van Digitaal Meedoen, de DigiHulplijn, de activiteiten van Geldmaat en de European Accessibility Act.
|
|
|
Toegankelijk Bankieren smaakt naar meer
|
|
|
Het viel bijna niet te missen: zaterdag 28 juni was de implementatiedatum van de European Accessibility Act (EAA). Heel veel organisaties hebben naar deze belangrijke datum toegewerkt. Bij Betaalvereniging Nederland zijn twee Taskforces actief. Hierin overleggen leden met elkaar over de beste manier om aan de richtlijnen te voldoen. Ook bespreken ze onduidelijkheden met de toezichthouders. De voorzitters, Linda Kramer-Heuveling en Emer van der Voort van der Kleij kregen bloemen als dank voor hun inzet. Rik Wouters van de Oogvereniging nam taart mee naar het Oogcafé Delft waar hij een workshop over bankzaken hield. Op de taart stond: Toegankelijk Bankieren smaakt naar meer. Daar zijn we het natuurlijk van harte mee eens. Het werk is nog niet klaar. We gaan er vol enthousiasme mee door om dagelijkse bankzaken nog toegankelijker te maken voor iedereen.
|
|
|
|
|
|
Derde workshopvorm getest
|
|
|
|
We bieden gratis workshops aan voor beginners (Workshop 1 Hulp bij digitale bankzaken), workshops voor wie al digitaal bankiert, maar iets meer wil leren (Workshop 2 Handige tips en ontwikkelingen) en binnenkort ook een derde workshop, Veilig Bankieren. Deze workshop is inmiddels enkele malen getest, bijvoorbeeld in Rotterdam bij oudere migranten van SOMNL. Zij vonden de workshop interessant en wilden meer weten. Hebt u ook een groep mensen aan wie u een workshop wilt aanbieden? We komen graag naar u toe! Mail naar workshop@toegankelijkbankieren.nl, dan bespreken we de (gratis) mogelijkheden.
|
|
|
|
|
Week van Digitaal Meedoen (24 - 30 november)
|
|
|
Dit jaar wordt de Dag van Digitale Inclusie omgevormd tot een volledige week. Het idee is simpel: iedereen organiseert in deze week een eigen activiteit rondom digitale inclusie, zodat we samen digitale inclusie breed onder de aandacht brengen – zowel lokaal als landelijk. Wij sluiten als Programma aan door Bankinformatiedagen te organiseren tijdens deze Week. Met name in tien gebieden waar de coördinatoren van de belangenorganisaties actief worden (zie Plan van Aanpak) bieden we volop workshops en voorlichtingsbijeenkomsten aan. Ook de banken zijn deze week extra actief om de doelgroep te bereiken en te helpen om digitaal mee te kunnen doen. Doe ook mee en schrijf in! Samen zetten we digitale inclusie nog meer op de kaart!
|
|
|
|
|
5 jaar DigiHulplijn
|
Wat in 2020 tijdens de coronapandemie begon als hulplijn om digitaal minder vaardige mensen gratis telefonisch te helpen, is in 2025 uitgegroeid tot een vertrouwde hulplijn voor een heel diverse groep mensen. En die hulp blijkt nog altijd hard nodig! De DigiHulplijn beantwoordt onder andere vragen over dagelijkse bankzaken en verwijst, als er verdere hulp nodig is, door naar de juiste plek binnen de bank van de klant. Wij zijn trots op deze samenwerking. Breng de lijn onder de aandacht van iedereen die wel wat hulp bij computer- of mobiele telefoonvragen kan gebruiken!
|
|
|
|
|
In the spotlight: Feiten en cijfers over Geldmaat (2024)
|
|
|
Ook interessant
|
|
|
We hebben een presentatie gemaakt over de financiële gevolgen als iemand (progressief) ziek wordt. Deze presentatie kan gebruikt worden tijdens voorlichtingsbijeenkomsten.
|
|
|
|
Hoe klanten hun bankafschrift online kunnen opvragen bij de grote banken is beschreven in een informatieflyer.
|
|
|
|
|
Ideeën?
Heeft u suggesties voor het programma? Wilt u zelf of uw organisatie een bijdrage leveren? Hebt u een leuk voorbeeld van uit de praktijk dat ons kan inspireren? Laat het ons weten!
|
|
|
|
|
|