|
|
|
We hebben de afgelopen periode niet stil gezeten. Er is met de belangenorganisaties hard gewerkt aan plannen en initiatieven om de toegankelijkheid verder te verbeteren. Dat gebeurde tijdens diverse besprekingen in goede harmonie. De vruchten ervan presenteren we in een volgende nieuwsbrief. Nu laten we u zien hoe de banken op allerlei plekken in het land aanwezig waren om toelichting te geven over de beschikbare hulp voor hun klanten en hoe zij zich inzetten om de toegankelijkheid van hun producten en diensten te verbeteren. We geven een voorbeeld per bank. Daarnaast vertellen we graag iets meer over de activiteiten van SeniorWeb. Deze organisatie maakt de digitale wereld met een grote groep vrijwilligers al bijna dertig jaar begrijpelijk voor senioren. Ook vertellen we over de nieuwe workshop waarvoor we onze workshopgevers in de laatste week van maart hebben opgeleid: Workshop 2 – Digitale bankzaken: handige tips en ontwikkelingen. Over workshops gesproken: dit jaar hebben we al ruim zestig workshops gegeven, en er staan nog dertig op de planning!
|
|
|
ABN AMRO op de ZieZo-beurs: Hulp bij Bankzaken voor iedereen
|
|
|
ABN AMRO was met een aantal Hulp bij Bankzaken Adviseurs aanwezig op de ZieZo-beurs, een evenement voor mensen met een visuele beperking, hun familie en zorgverleners. Daar vertelden zij bezoekers over de 200 Hulp bij Bankzaken Adviseurs die klaarstaan om ondersteuning te bieden bij bankzaken. Nog niet iedereen weet van deze hulp, dus aandacht hiervoor blijft belangrijk. Op de beurs was Geldmaat ook prominent aanwezig om uitleg te geven over geld opnemen en de mogelijkheid om de instructies van de Geldmaat via spraak te krijgen.
|
|
|
|
|
ING: Toegankelijk bankieren voor iedereen is een belangrijk doel
|
|
Bij het ING Service Punt (ISP) in Tiel liet ING aan Cees van Tiggelen (voorzitter van de Werkgroep Toegankelijkheid Betalingsverkeer, geheel rechts op de foto) en Ed Klute (adviseur e-inclusie Netwerk NOOM en SOMNL, tweede van links op de foto) zien hoe klanten ondersteund worden op de 180 ING Service Punten in heel Nederland. Aansluitend vond een bezoek plaats aan het ING Huis in Nijmegen. Bij ING-servicepunt kunnen klanten wegwijs gemaakt worden in de Mobiel Bankieren App. Benadrukt werd dat de bank er ook is voor wie niet digitaal wil of kan bankieren. Toegankelijkheid en persoonlijke service staan centraal. Ed Klute zei achteraf: “We waren onder de indruk van de 500.000 klanten die vorig jaar door de ING servicepunten in de gemakswinkels zijn geholpen. Ook goed om te horen dat jullie de ING servicepunten nog beter onder de aandacht gaan brengen bij de ING rekeninghouders die geen gebruik maken van mobiel bankieren.”
|
|
|
Rabobank: Focus op toegankelijkheid van binnen naar buiten
|
|
|
|
Een belangrijke stap die Rabobank heeft gezet op het gebied van toegankelijkheid, is het aanstellen van 60 Champions binnen de bank. Deze medewerkers zijn verspreid over allerlei teams – van de klantenservice tot de ict afdeling – en zij zijn het eerste aanspreekpunt bij vragen over toegankelijkheid. Zij spelen dus een actieve rol in het stimuleren van bewustwording binnen de organisatie. Champions dagen hun collega’s uit om Toegankelijkheid steeds hoger op de agenda te zetten en dragen bij aan een inclusievere dienstverlening voor klanten. Belangrijk daarbij is dat zij ook draagvlak creëren. Als je alleen maar tegen collega’s zegt ‘je moet aan deze regels voldoen’ motiveert dat niet voldoende. Je moet mensen laten zien waarvoor ze het doen. Daarnaast worden binnen de organisatie diverse evenementen georganiseerd met als doel bewustwording. Bijvoorbeeld met een Taalambassadeur, die zelf komt vertellen wat het belang is van begrijpelijk taalgebruik voor laaggeletterden.
|
|
|
|
|
De Volksbank: Verbeteringen voor toegankelijker internetbankieren
|
|
De Volksbank, inclusief alle merken die onder de bank vallen, heeft verschillende aanpassingen doorgevoerd om het internetbankieren toegankelijker te maken. Zo zijn er verbeteringen aangebracht in het contrast van de websites en zijn er aanpassingen gedaan voor een betere werking van toetsenbord- en stembediening. Deze veranderingen zorgen ervoor dat voorleessoftware beter functioneert, waardoor klanten met een visuele beperking of andere uitdagingen gemakkelijker gebruik kunnen maken van de online bankdiensten.
|
|
|
|
|
“Het is geweldig om alle ontwikkelingen rond Toegankelijk Bankieren te zien. Complimenten vooral voor de samenwerking die jullie hebben gecreëerd rondom het maken van nieuwe materialen met de DigiHandig app, Oefenen.nl en Steffie.nl. Wij gebruiken deze tools regelmatig om zaken aan klanten te verduidelijken of hen extra te laten oefenen”. Jacqueline Oude Hesselink, DigiConsulent ®, Goes
|
|
|
|
|
SeniorWeb helpt senioren op weg met online bankieren
|
|
Alle senioren kunnen voor hulp, uitleg en informatie op digitaal gebied terecht bij SeniorWeb. Het is de missie van SeniorWeb om alle ouderen te helpen digitaal vaardig te worden en te blijven. Zo ook op het gebied van online bankieren en veilig internetten. Op www.seniorweb.nl en in de wekelijkse nieuwsbrief worden regelmatig artikelen en tips over dit onderwerp gepubliceerd.
Voor vragen over online bankieren kunnen mensen ook, veelal gratis, terecht bij een inloopspreekuur in een van de 520 SeniorWeb-leslocaties. Meer informatie over aanbod en tijden vindt u op www.seniorweb.nl/leslocatie. De SeniorWeb-vrijwilligers maken hierbij vaak gebruik van beschikbare online programma’s zoals steffie.nl, eenvoudigbankieren.nl en Digihandig.
Veel banken verwijzen met (speciaal ontwikkeld) foldermateriaal klanten inmiddels op de mogelijkheden en hulp van SeniorWeb. Of bieden klanten een gratis SeniorWeb (half) jaar lidmaatschap aan. In samenwerking met de banken organiseren veel leslocaties op verschillende plaatsen in Nederland workshops over de Apps van die banken of zijn zij aanwezig bij events. Zo kunnen na afloop klanten veel geldzaken zelf regelen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met SeniorWeb t.a.v. Raquel Wanrooij via servicepunt@seniorweb.nl.
|
|
|
Nieuw (gratis!) workshopaanbod
|
|
Na het succes van onze eerste workshop, Hulp bij Digitale Bankzaken, hebben we een vervolg ontwikkeld, namelijk workshop 2 Digitale Bankzaken: handige tips en ontwikkelingen. Vanuit het veld kwam de vraag naar een workshop voor deelnemers die workshop 1 al hebben gevolgd en verder willen leren, of voor mensen die al digitaal bankieren en benieuwd zijn naar extra mogelijkheden. Samen met een werkgroep hebben we de belangrijkste onderwerpen verzameld en de workshop ontwikkeld. Deze is meerdere keren getest in de bibliotheek en vervolgens aangescherpt. In de week van 24 maart kregen alle workshopgevers (ruim 160!) de kans om een online training te volgen over deze nieuwe workshop. Graag lichten we beide workshops verder toe en geven we inzicht in welke doelgroep bij welke workshop past.
|
Workshop 1: Hulp bij Digitale Bankzaken is bedoeld voor mensen die nog niet (volledig) digitaal bankieren, maar dit graag willen leren. In deze workshop maken deelnemers stap voor stap kennis met digitaal bankieren en krijgen ze handvatten om hiermee aan de slag te gaan. Het doel is hen te motiveren om verder te gaan en hen wegwijs te maken naar extra hulp, informatie en oefenmateriaal. Ook als het niet (meer) zelfstandig lukt, horen deelnemers hoe zij dit veilig uit handen kunnen geven.
|
Voor wie al digitaal bankiert en graag een stap verder gaat, hebben we Workshop 2: Digitale Bankzaken – handige tips en ontwikkelingen ontwikkeld. Deze workshop richt zich op het versterken van digitale zelfredzaamheid, het ontdekken van nieuwe ontwikkelingen en het inspireren van deelnemers om hun kennis met anderen te delen. Dit maakt hen niet alleen vaardiger, maar ook waardevolle ambassadeurs die anderen kunnen helpen op weg naar digitaal bankieren.
|
Met deze twee workshops bieden we een passend aanbod voor zowel beginners als gevorderden, zodat iedereen op zijn eigen tempo verder kan groeien in de digitale wereld. Interesse om een (gratis) workshop in te plannen? Mail dan naar workshop@toegankelijkbankieren.nl, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.
|
|
|
Ook interessant
|
|
|
|
|
|
Ideeën?
Heeft u suggesties voor het programma? Wilt u zelf of uw organisatie een bijdrage leveren? Hebt u een leuk voorbeeld van uit de praktijk dat ons kan inspireren? Laat het ons weten!
|
|
|
|
|
|