|
|
|
Nu het jaar ten einde loopt, kunnen we de balans opmaken. Er is van alles in de steigers gezet. We maakten er een jaaroverzicht over. De komende tijd duiken we met onze partners in de vele nieuwe inzichten (bijvoorbeeld uit de Toegankelijkheidsmonitor van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer) die er zijn over de problemen en behoeftes van diverse aandachtsgroepen. Wat ontbreekt er in het aanbod van banken? Hoe kunnen we mensen nog beter helpen zelfstandig hun bankzaken te regelen? En hoe kunnen we hun helpers nog meer ondersteunen? In elk geval is zeker dat banken zich blijven inzetten om klanten te helpen die moeite hebben met digitaal bankieren en dat de mogelijkheden die er zijn om extra hulp te krijgen nog bredere bekendheid moeten krijgen. We willen u graag danken voor uw inzet daarbij afgelopen jaar en hopen dat u dit blijft doen. Fijn is dat we de laatste tijd ook veel aandacht voor hulp bij bankzaken hebben gekregen in allerlei media. Afgelopen weekend nog op Radio 1 en in het NOS-journaal. Hebt u het gehoord of gezien? We waren ook op SBS6. Lees daarover in deze nieuwsbrief.
|
|
|
Nog fijner met je bank app oefenen in DigiHandig
|
|
|
|
We hebben DigiHandig gevraagd de algemene, bankneutrale lessen over mobiel bankieren met een bank app uit te breiden met specifieke oefenlessen voor de mobiele apps van vier grote banken (ABN AMRO, ING, Rabobank en SNS). Verder zijn nu, voor mensen die de stap van oefenen naar een echte bank app te groot vinden, probeer-apps van genoemde banken beschikbaar. De probeer-apps zijn ook goed te gebruiken om uitleg te geven over een handeling in de app, zonder te hoeven in te loggen in de echte app.
|
|
|
|
|
Tweede pilot met Bankinformatiepunten nagenoeg afgerond
|
|
De huidige pilot met 18 Bankinformatiepunten in openbare bibliotheken loopt tot en met 20 december. Uit de evaluatie blijkt dat de bezoekers zeer tevreden zijn over de voorlichting en hulp die ze hebben gekregen. Ook hebben we geleerd dat een eigen spreekuur en loket weinig bezoekers trekt. We hebben dan ook besloten in een andere vorm samen te werken met de bibliotheken. Bibliotheken krijgen immers ook zonder Bankinformatiepunten regelmatig vragen over digitale bankzaken. Het programma Toegankelijk Bankieren en de Nederlandse banken blijven de bibliotheken die dat willen uitgebreid ondersteunen. Inmiddels zijn gesprekken gevoerd met alle participerende bibliotheken. Het merendeel voelt voor voortzetting van de samenwerking.
|
De Bankinformatiepuntmedewerkers van de spreekuren kwamen bijeen voor een afrondende lunch in Utrecht. Velen van hen zetten hun voorlichtingswerkzaamheden in 2025 voort als workshopgever.
|
|
|
|
|
|
Gezien op SBS6
|
Dok helpt zijn tante Dien met van alles en nog wat. Als Dok haar bezoekt, is Tante Dien bezig met haar bankzaken, maar ze komt er niet helemaal uit. Dok kijkt op www.bankinformatiepunt.nl en ze besluiten samen een workshop Hulp bij Digitale Bankzaken in de buurt bij te wonen. Na afloop praten ze na over wat ze daar geleerd hebben. Bijvoorbeeld dat tante Dien de DigiHulplijn kan bellen als ze vragen heeft en kan oefenen met mobiel bankieren op de DigiHandig App. Het item is zaterdag 14 december om 16:00 uur bij SBS6 uitgezonden en herhaald op zondag 15 december om 12:00. Gemist? Bekijk de aflevering hier.
|
|
|
|
Extra informatie op Bankinformatiepunt.nl
|
Misschien had u het al ontdekt: op onze website staan nu ook de algemene en speciale telefoonnummers van de aan het programma deelnemende banken. Het blijft het handigste om vanuit de bank app naar de bank te bellen, maar als dat niet kan, bel dan een van de nummers op de site.
|
|
|
Verder weten we dat veel mensen bij bibliotheken vragen om downloads en prints van bankafschriften of overzichten. Hoe je dat in zijn algemeenheid moet doen staat hier. Op deze pagina staat ook een link naar de instructie per bank. Mocht het dan nog niet lukken, dan kan de klant telefonisch bij de bank een kopie aanvragen.
|
|
|
|
|
Nieuw e-mailadres en informatiepagina voor workshops!
|
Daarnaast hebben we een nieuwe, overzichtelijke omgeving gecreëerd waarin workshopgevers alles kunnen vinden wat ze nodig hebben om een workshop over digitale bankzaken goed voor te bereiden. Denk daarbij aan informatie over de verschillende workshops, het workshopmateriaal zoals de Powerpoint-presentatie, en ondersteunende filmpjes.
|
|
|
|
|
Evenementen overal in het land
|
|
|
We hebben inmiddels 160 workshops Hulp bij Bankzaken gegeven waaraan ruim 2.000 mensen deelnamen. Daarnaast gaven individuele banken dit jaar ongeveer 500 workshops en webinars.
|
|
|
|
Tijdens de Dutch Design Week stonden we eind oktober met de Alliantie Digitaal Samenleven en Muzus in de bibliotheek in Eindhoven om uitleg te geven over het Digistartersproject.
|
|
|
|
Op de Oogbeurs gaven we begin november twee dagen lang voorlichting over hulp bij bankzaken.
|
De Oogvereniging testte daar ook een speciale workshop over bankzaken voor haar achterban uit. De workshop wordt in 2025 gegeven in Oogcafé’s.
|
|
|
|
Rabobank organiseerde op 13 november in Zeist een informatiebijeenkomst over haar dienstverlening voor vertegenwoordigers van belangenorganisaties. Bezoekers konden meeluisteren met de telefonische helpdesk en kregen achtergrondinformatie over deze service en hulp aan huis.
|
|
|
|
ING organiseerde, eveneens voor vertegenwoordigers van belangenorganisaties, op een aantal dagen bezoeken aan ING-servicepunten en -kantoren. Toegelicht werd onder andere welke vragen zoal door ING-klanten gesteld worden en hoe de kwaliteit van dienstverlening gegarandeerd wordt.
|
|
|
|
ABN AMRO heeft haar cursussen aangepast zodat ze beter aansluiten bij de doelgroep. Daarnaast is er een cursus over veilig bankieren toegevoegd. Begin volgend jaar zijn er weer meeluisterdagen met de verschillende belangenorganisaties bij de klantenservice.
|
|
|
|
|
Ideeën?
Heeft u suggesties voor het programma? Wilt u zelf of uw organisatie een bijdrage leveren? Hebt u een leuk voorbeeld van uit de praktijk dat ons kan inspireren? Laat het ons weten!
|
|
|
|
|
|