Twee dames bespreken samen welke bankzaken ze willen leren tijdens Bankinformatiepunt bijeenkomst.
Er zijn mensen die angst hebben voor digitale bankzaken of er als een berg tegenop zien. Het lijkt heel ingewikkeld. Gelukkig zijn er allerlei cursussen en oefen-mogelijkheden om internetbankieren of mobiel bankieren in hele kleine stapjes te leren. Vanuit het programma willen we dat er voor elk wat wils is. Niet iedereen begint immers op hetzelfde niveau. Bovendien hebben mensen verschillende manieren van leren. De een wil het liefst naar een leslokaal om samen met anderen op een laptop te leren. De ander oefent het liefst zelf thuis op de bank op zijn eigen smartphone. De volgende houdt van eenvoudige instructiefilmpjes.

De banken hebben ieder op hun eigen sites stappenplannen en uitlegfilmpjes. Er zijn ook veel andere partijen actief met oefen- en lesaanbod. Wij helpen die partijen om hun oefeningen en uitleg op het gebied van dagelijkse bankzaken actueel te maken en geschikt voor klanten van alle banken. Zo kan iedereen digitaal vaardiger worden en zijn eigen bankzaken onder controle houden. Via onze eigen workshops stimuleren we mensen daartoe. Lees er meer over in deze nieuwsbrief, waarin we verder ingaan op de start van Bankinformatiepunten pilot 2.0.

Nieuw in Klik en Tik. De basis: Update oefeningen online bankieren

Groep blije mensen van Klik en Tik die zwaaien naar fotograaf in bibliotheek van Amersfoort.
Klik & Tik (van oefenen.nl) is voor veel mensen die niet zo digitaal vaardig zijn een hele fijne oefenomgeving. Voor de cursisten van oefenen.nl is online bankieren een belangrijk onderwerp. Dat kunnen ze leren in Klik & Tik. De basis in hoofdstuk 6 Kopen en betalen. De afgelopen maanden zijn de oefeningen in deze module weer helemaal up-to-date gemaakt. Bovendien zijn de oefeningen over betalen vervangen door bankneutrale oefeningen waardoor ze beter in te zetten zijn voor klanten van alle banken. Individuele cursisten kunnen een account aanmaken en gratis oefenen. Bibliotheken en diverse andere organisaties hebben een licentie-overeenkomst waardoor de doelgroep via hen ook gratis kan kan oefenen.

Ook Steffie geeft uitleg over bankieren

Steffie legt moeilijke dingen op een makkelijke manier uit. Over allerlei onderwerpen. Ook over dagelijkse bankzaken. Steffie weet dat veel mensen moeite hebben met online bankieren. Ze vinden het moeilijk om een bankapp op hun telefoon te zetten. Ze moeten dan hulp vragen aan bekenden of familie. En dat ligt bij bankzaken soms wat gevoelig. Steffie heeft daarom een uitleg gemaakt. Als eerste voor de Rabobank. Ze werkt ook aan een uitleg voor andere banken.

In de bibliotheek van Woerden kwamen op donderdag 21 maart 15 mensen bij elkaar om over hun bankzaken te praten. Daarna werd de nieuwe uitleg van Steffie feestelijk door hen geopend.

Stap-voor-stap uitleg en filmpjes van banken

Banken hebben stap-voor-stap handleidingen en filmpjes om je te helpen met betalen of bankieren. Ze zijn vaak te vinden op de website van de bank bij een vraag, dienst of product. Kijk op de website van je bank voor meer informatie.

Honderdveertig Workshopsgevers staan klaar!

In de vorige nieuwsbrief hebben we aangegeven dat we dit jaar (gratis) 150 workshops 'Hulp bij Digitale Bankzaken' willen geven. We hebben inmiddels een lijst met maar liefst 140 mensen die nu bij een bank werken of daar vroeger gewerkt hebben die deze workshop kunnen geven. Verspreid over het land, getraind en gemotiveerd om naar u toe te komen.
Onze projectmedewerker Juliëtte Meuser heeft al diverse workshops ingepland. Die staan op onze website. En ze is volop bezig om data vast te stellen voor enkele tientallen aanvragen. Misschien kent u ook een groep die graag meer wil weten over mobiel bankieren en over de hulp die daarbij geboden wordt. Neem gerust contact met haar op: j.meuser@betaalvereniging.nl.

De workshop duurt ongeveer anderhalf uur, is interactief en biedt veel ruimte voor vragen. We werken vanuit een standaard-opzet. De workshop wordt uiteraard aangepast aan de wensen van de deelnemers.

Bankinformatiepunten in bibliotheken in bedrijf

De vervolgpilot met bankinformatiepunten is van start, op meer locaties dan bij de eerste pilot van vorig jaar, allemaal in openbare bibliotheken. In de pilot onderzoeken de bibliotheken en de drie grootbanken hoe ze het beste kunnen samenwerken om mensen te ondersteunen bij vragen over digitaal bankieren, als onderdeel van het bredere programma Toegankelijk Bankieren.

De nieuwe pilot met bankinformatiepunten loopt bij 18 openbare bibliotheken verspreid door het land. Op alle locaties zitten ook Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s). De openingstijden van de fysieke bankinformatiepunten verschillen per locatie. Sommige punten hebben één of een paar keer per week een spreekuur; op andere punten kunnen bezoekers terecht gedurende alle openingstijden van de bibliotheek. Op de website Bankinformatiepunt.nl staat een compleet overzicht van alle fysieke Bankinformatiepunten, met hun bezoekadressen en openingstijden. De DigiHulplijn (0800-1508) zien we als extra, telefonisch Bankinformatiepunt. De medewerkers daarvan hebben dezelfde opleiding gevolgd als de in totaal pakweg tachtig medewerkers op de bankinformatiepunten.

Handig om te weten en verder te vertellen

De DigiHulplijn (0800-1508) is een gratis service voor iedereen die tegen problemen aanloopt met digitale zaken. De medewerkers beantwoorden ook vragen over dagelijkse bankzaken.
Een nuttige website voor mensen die hun bankzaken niet of beperkt zelfstandig kunnen regelen en voor iedereen die deze groep daarbij ondersteunt en graag wil helpen: www.bankinformatiepunt.nl. Hier vind je uitleg en stappenplannen over dagelijkse bankzaken, oplossingen op maat en waar je hulp in de buurt kunt krijgen.
Wie zelf wil zorgeloos en onbeperkt wil oefenen met mobiel bankieren kan dat doen met de DigiHandig App. De app voorziet duidelijk in een behoefte: er zijn al bijna zevenduizend lessen voltooid sinds de lancering in november.

Ideeën?

Heeft u suggesties voor het programma? Wilt u zelf of uw organisatie een bijdrage leveren? Hebt u een leuk voorbeeld van uit de praktijk dat ons kan inspireren? Laat het ons weten!
Email Marketing Powered by MailPoet