|
|
|
De komende weken gaan veel mensen op vakantie. Voor die tijd willen wij u vanuit het programma graag informeren over de belangrijkste nieuwtjes. Bijvoorbeeld over informatie in andere talen, de tweede campagne voor Bankinformatiepunt, het onderzoek onder mensen die niet geheel zelfstandig bankzaken uitvoeren en de workshop die onlangs bij De Nederlandsche Bank is gehouden over lokaal samenwerken. We wensen u veel leesplezier en een hele fijne vakantieperiode toe.
|
|
|
|
|
Informatie over bankzaken in vele talen
|
Er is regelmatig vraag naar informatie in andere talen. Wist u dat de websites www.bankinformatiepunt.nl en www.toegankelijkbankieren.nl allebei die mogelijkheid bieden? Dit werkt via de ‘Lees voor’ knop en het selecteren van de tekst die u vertaald wilt hebben. Op basis van Google translate. We leggen hieronder uit hoe het werkt.
|
|
|
Vertalen met Readspeaker: Zo werkt het
|
Met Readspeaker kunnen teksten eenvoudig worden vertaald naar een taal naar keuze. Volg de onderstaande stappen om gebruik te maken van de vertaalfunctie:
|
- Selecteer de tekst die vertaald moet worden.
- Klik op het woord 'vertalen' om de vertaaloptie te activeren.
- Na het klikken op 'vertalen' kan een taal worden geselecteerd uit een keuzelijst met beschikbare talen.
- Na een korte laadtijd zal een pop-up verschijnen. Lees de vertaalde tekst of laat hem voorlezen.
|
|
2e campagneperiode Bankinformatiepunt.nl
|
|
|
Eind juni en begin juli hebben we campagne gevoerd om meer bekendheid te geven aan Bankinformatiepunt. Op nu.nl en andere nieuwssites van DPG media waren advertenties te zien. Daarnaast liep er ook een social campagne op Facebook en Instagram. Hebt u uitingen voorbij zien komen? Hiernaast staat een voorbeeld.
|
|
|
|
Omdat het materiaal ook bruikbaar kan zijn voor uw nieuwsbrief, whatsappgroepen of andere kanalen, hebben we het materiaal ook op Toegankelijk Bankieren geplaatst. U kunt ze hier downloaden.
|
|
|
Nulmeting toegankelijk bankieren
|
|
|
|
Onlangs zijn de resultaten van de nulmeting voor de monitor Toegankelijk Bankieren gepubliceerd. De monitor richt zich vooral op mensen die hun bankzaken niet (geheel) zelfstandig uitvoeren en geeft inzicht in hoe bepaalde aandachtsgroepen basisbankzaken uitvoeren en ervaren. Daarmee weten we per aandachtsgroep in hoeverre ze niet-zelfstandig zijn en waarom ze hulp inroepen bij bankzaken. Ook weten we per aandachtsgroep welke oplossingen ze kennen en gebruiken. Bij de nulmeting zijn onder andere de volgende zaken vastgesteld:
|
- Ruim de helft van de niet-zelfstandigen regelt bankzaken bij voorkeur digitaal en een derde zou graag meer digitaal willen doen.
- Veel niet-zelfstandigen zijn onvoldoende bekend met bestaande oplossingen en hulpmogelijkheden.
- Mensen met een voorkeur voor niet-digitaal bankieren weten nog niet zo goed dat ze ook telefonisch kunnen bankieren.
- Ruwweg de helft van de niet-zelfstandigen geeft aan belangstelling te hebben voor het Bankinformatiepunt-initiatief, waar ze ondersteuning kunnen krijgen bij bankzaken. Eén op de vijf mensen die hun bankzaken zelfstandig doen, heeft daar ook interesse voor.
- Jongere senioren tussen 65 en 75 jaar zijn (te) optimistisch over de mate waarin ze zelfstandig kunnen bankieren.
- Mensen met weinig digitale vaardigheden zijn wel gemotiveerd om hun vaardigheden te verbeteren.
- De voorkeur voor digitaal bankieren is het grootst bij niet-westerse migranten en de meerderheid gebruikt ook al internetbankieren of mobiel bankieren. Ze doen dit echter (nog) niet zelfstandig, omdat ze bang zijn om fouten te maken.
|
|
Nieuwe contactpersoon voor workshops Hulp bij Digitale Bankzaken
|
|
|
Het afgelopen halve jaar was Juliëtte Meuser de contactpersoon voor wie wil dat we een workshop houden over dagelijkse bankzaken. Juliëtte is nu met zwangerschapsverlof en vervangen door Marleen Meulink. Marleen is te bereiken via m.meulink@betaalvereniging.nl. Aarzel niet om contact met haar op te nemen, er staat een grote groep vrijwilligers klaar die de workshop overal in het land kunnen geven!
|
|
|
|
|
Hoe doen we het lokaal samen?
|
|
De Werkgroep Toegankelijkheid en Bereikbaarheid (WTB) van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) organiseerde op 12 juni bij De Nederlandsche Bank een succesvolle workshop over lokale samenwerking. Voor deze workshop waren vertegenwoordigers van landelijke samenwerkingspartners en banken, ervaringsdeskundigen en lokale partners van de 18 Bankinformatiepunten uitgenodigd. De volgende vragen kwamen aan de orde:
|
- Hoe breng je vanuit een lokaal bankinformatiepunt het lokale domein in kaart en hoe maak je er vervolgens contact mee?
- Hoe bereik en informeer je blijvend lokale doelgroepen over het ondersteuningsaanbod van banken en hoe blijf je ze betrekken. Welke rol spelen lokale belangenorganisaties en ervaringsdeskundigen daarbij?
- Hoe passen de lokale bankinformatiepunten in de ontwikkeling van een brede lokale informatie- en ondersteuningsfunctie voor de doelgroepen?
- Hoe kunnen we de uitwisseling van ideeën en informatie tussen de verschillende deelnemende bibliotheken en hun lokale partners effectief en nog beter vormgeven?
Na de zomer zullen we voor de coördinatoren op de Bankinformatiepunten een serie webinars organiseren om met elkaar verder te spreken over de belangrijkste lessen.
|
|
|
Ook interessant
|
|
|
|
Nieuw: Bankieren met Steffie met uitleg over betalen in winkels en digitaal bankieren. Op deze pagina vindt u ook Steffies uitleg van producten van Rabobank (begin dit jaar geactualiseerd) en van ING (onlangs toegevoegd). Steffie werkt nu aan de uitleg van producten van ABN AMRO. We komen hierop terug in de volgende nieuwsbrief.
|
|
|
|
Kent u iemand die beter wil worden in online dingen doen? Of wil leren hoe hij of zij bankzaken op de computer of telefoon kan regelen? Of meer leren over hoe je veilig kunt bankieren? Kijk dan eens op deze pagina van bankinformatiepunt.nl.
|
|
|
|
|
Ideeën?
Heeft u suggesties voor het programma? Wilt u zelf of uw organisatie een bijdrage leveren? Hebt u een leuk voorbeeld van uit de praktijk dat ons kan inspireren? Laat het ons weten!
|
|
|
|
|
|